Siirry suoraan sisältöön

Audiovisuaalinen ilmaisu -studio (20 op)

Toteutuksen tunnus: 2000CQ95-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 20

Koulutus

  • Valokuvauksen koulutus

Opettaja

  • Henrik Edlund
  • Vantte Lindevall

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIVK22S
    Valokuvauksen koulutus 22S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, kuvata, tallentaa ja muokata materiaalia erilaisia audiovisuaalisia tuotteita varten
- käyttää useita audiovisuaalisen draaman eri ilmaisukeinoja tuottaakseen yhtenäisen kokonaisuuden
- hallita audiovisuaalisen kerronnan keskeisimpiä työmenetelmiä sekä teknologioita
- viimeistellä materiaalin käytettäväksi eri julkaisukanavissa
- peilata omaa työskentelyään ja vaikutteitaan audiovisuaalisen kerronnan traditioon
- toimia tuotannossa funktionaalisesti, kustannustehokkaasti sekä aikataulun mukaisesti.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, tehtävät, itsenäinen työ ja työpajat

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80 % läsnäolo

Oppimisympäristö

Kampus, kuvauspaikat

Sisältö

STUDIO on 20op:n kokonaisuus, jotka jaettu kolmeen osaan (5op + 10op + 5op)


Osa 1: Elokuvakerronnan perusteet (5op) - Opettajana Vantte Lindevall

Opintojaksolla tutustutaan elokuvakerronnan perusteisiin sekä opetellaan suunnittelemaan, kuvaamaan, äänittämään ja editoimaan video- ja äänimateriaalia. Teorian ja käytännön harjoitusten avulla perehdytään erilaisiin liikkuvan kuvan lainalaisuuksiin, dramaturgiaan, kuvaus- ja äänityskalustoon sekä editointiohjelmaan. Lopputyönä tehdään lyhytelokuva tai video.

Opiskelija osaa
- suunnitella, kuvata, äänittää sekä editoida video- ja äänimateriaalia
- dramaturgian perusteet sekä analysoida liikkuvaa kuvaa
- käyttää erilaisia ​​elokuvakerronnan menetelmiä ja työkaluja
- editointiohjelman ja projektihallinan perusteet
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin lyhytelokuvan tai videon eri julkaisukanavia varten



Osa 2: Dokumenttielokuva (10op) - Opettajana Vantte Lindevall

Opintojaksolla tutustutaan dokumenttielokuvan perinteeseen, tyylilajeihin, moodeihin sekä työprosessiin. Teorian ja käytännön harjoitusten avulla perehdytään dokumenttielokuvan kerrontatapoihin, moraaliin sekä syvemmin dramaturgiaan, kuvaus- ja äänityskalustoon sekä editointiohjelmaan. Lopputyönä tehdään dokumenttielokuva.

Opiskelija osaa
- suunnitella, käsikirjoittaa, kuvata, äänittää sekä editoida video- ja äänimateriaalia dokumenttielokuvaa varten
- analysoida dokumenttielokuvan rakennetta ja dramaturgiaa
- käyttää erilaisia ​​elokuvakerronnan menetelmiä ja työkaluja perustellusti
- koostaa ehjän dokumenttielokuvan



Osa 3: Liikkuvan kuvan työpaja: Keskeneräiset prosessit (5op) - Opettajana Henrik Edlund

Työpajamuotoisen kurssin tavoitteena on syventyä liikkuvan kuvan käyttöön taiteellisena ilmaisumuotona. Työpajassa keskitymme intensiivisesti omaan taiteelliseen prosessiin, unohtaen hetkeksi valmiin lopputuloksen tavoittelun. Pääpaino on kokeilussa ja keskustelussa, sekä keskeneräisyyden, muistiinpanojen ja luonnosten arvon korostamisessa. Tavoitteena on integroida ajattelu ja kirjallinen ilmaisu osaksi elokuvailmaisua, hyödyntäen liikkuvaa kuvaa, ääntä ja tekstiä.
Työpaja käynnistyy ennakkotehtävällä, jonka osallistujat suorittavat itsenäisesti ennen pajan alkua. Tämä tehtävä luo pohjan kurssin tavoitteille ja auttaa osallistujia valmistautumaan intensiiviseen ja luovaan työskentelyyn.

Opiskelija osaa:
- valita teeman liikkuvan kuvan taideprojektille

- työskennellä projektin kanssa asetettujen aikataulujen ja tavoitteiden mukaisesti

- osallistua työpajaan ryhmän jäsenenä

- ymmärtää essee-elokuvan ja videotaiteen lajityyppien piirteitä

- pohdiskella valitsemiaan taiteellisten tekniikoiden ja metodien mahdollisuuksista ja rajoituksista sekä niiden vaikutuksista ilmaisuun ja merkityksiin

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan aktiiviselle osallistumiselle oppitunteihin ja tehdyille tehtäville.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista   
- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus   
- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen 

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan   
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi   
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä   
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun   
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa  

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella   
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä   
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita   
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua  

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta   
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen   
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista   
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun