Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskokemus ja tekoäly (5 op)

Toteutuksen tunnus: YM00CU11-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 30.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 40

Koulutus

  • Muotoilun koulutus (YAMK)

Opettaja

  • Tarja Keski-Mattinen
  • Markus Ahola

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIYMDR23S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
  • LLPRYASLI23KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 23KV Lappeenranta
  • MLTIYMUAS23S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
  • MLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakaskokemuksen, tekoälyn, data-analytiikan ja koneoppimisen käsitteet
- tunnistaa asiakaskokemuksen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ja osaa kommunikoida dataan perustuvan asiakaskokemuksen
- osaa jalostaa dataa hyödylliseksi informaatioksi asiakaskokemuksen kehittämisessä
- ymmärtää miten tekoälyä ja koneoppimista voi hyödyntää omassa ammatissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskelija
- ymmärtää asiakaskokemuksen, tekoälyn, data-analytiikan ja koneoppimisen käsitteet
- tunnistaa asiakaskokemuksen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ja osaa kommunikoida dataan perustuvan asiakaskokemuksen
- osaa jalostaa dataa hyödylliseksi informaatioksi asiakaskokemuksen kehittämisessä
- ymmärtää miten tekoälyä ja koneoppimista voi hyödyntää omassa ammatissa

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi koostuu itseopiskelusta (27 h), kolmesta lähiopetuspäivästä (21 h), ryhmätyönä toteutettavasta projektityöstä (80 h) ja ohjatusta projektityöskentelystä (7 h). Yhteensä 135 tuntia (5 op).

Kurssin lähipäivät Mukkulan kampuksella ovat:
- Torstai 25.4. (Oppimistila M19_A116) klo 10–16, Keskeiset konseptit.
- Perjantai 17.5. (Oppimistila M19_A109) klo 10–16, Datan hyödyntäminen asiakaskokemuksessa.
- Torstai 6.6. (Oppimistila M19_A109) klo 10–16, Projektitöiden purku.

Projektitöiden toteutus ryhmissä itse määriteltävästä aiheesta (omaan toimenkuvaan liittyminen suositeltavaa). Vaihtoehtoinen toteutus salassa pidettävä yksilötyö.

Projektitöiden ohjaus etänä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali:
- Ennakkoon opiskeltava itseopiskelumateriaali (asiasta ilmoitetaan vasta Moodlessa): tekoäly ja asiakaskokemus (1 op). Julkaistaan Moodlessa 1. huhtikuuta 2024.
- Luentoesitykset

Suositeltava kirjallisuus:
- Becker, L., & Jaakkola, E. 2020. Customer experience: fundamental premises and implications for research. Journal of the Academy of Marketing Science, 48, 630-648. https://rdcu.be/dpNgp
- Lumoa. 2023. The State of CX 2023. Cited on the 30th of October. Available at https://www.lumoa.me/guide/state-of-customer-experience-2023/
- Lumoa. 2023. Happiness in Customer Experience: A Competitive Advantage. Cited on the 30th of October. Available at https://www.lumoa.me/guide/state-of-customer-experience-2023/ https://www.lumoa.me/blog/happiness-in-customer-experience/
- Lumoa. 2023. CX in Marketing: How to Amplify ROI by 100X Through Customer Feedback. Cited on the 30th of October. https://www.lumoa.me/webinar/cx-in-marketing-amplify-roi-by-100-through-customer-feedback/

Oppimisympäristö

- Moodle
- Lähiopetus
- Ryhmätyöskentely

Arviointimenetelmät

Arviointi asteikko: 1–5
Kokonaisarvosana koostuu
- Ennakkotehtävän arvioinnista, essee itseopiskeluaineisto (1–5)
- Projektityön arvioinnista, ryhmässä tehtävä kuvaileva essee konstruktiosta (1–5)
- Projektityön ryhmä- ja vertaisarvioinnista, konstruktion presentaatio ryhmässä/yksin (1–5)

Arviointiasteikko

1-5