Asiakaskokemus ja tekoäly (5 op)
Toteutuksen tunnus: YM00CU11-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 30.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 40
Koulutus
- Muotoilun koulutus (YAMK)
Opettaja
- Tarja Keski-Mattinen
- Markus Ahola
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
LLPRYASLI23KVAsiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 23KV Lappeenranta
-
MLTIYMUAS23SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
-
MLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakaskokemuksen, tekoälyn, data-analytiikan ja koneoppimisen käsitteet
- tunnistaa asiakaskokemuksen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ja osaa kommunikoida dataan perustuvan asiakaskokemuksen
- osaa jalostaa dataa hyödylliseksi informaatioksi asiakaskokemuksen kehittämisessä
- ymmärtää miten tekoälyä ja koneoppimista voi hyödyntää omassa ammatissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opiskelija
- ymmärtää asiakaskokemuksen, tekoälyn, data-analytiikan ja koneoppimisen käsitteet
- tunnistaa asiakaskokemuksen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ja osaa kommunikoida dataan perustuvan asiakaskokemuksen
- osaa jalostaa dataa hyödylliseksi informaatioksi asiakaskokemuksen kehittämisessä
- ymmärtää miten tekoälyä ja koneoppimista voi hyödyntää omassa ammatissa
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi koostuu itseopiskelusta (27 h), kolmesta lähiopetuspäivästä (21 h), ryhmätyönä toteutettavasta projektityöstä (80 h) ja ohjatusta projektityöskentelystä (7 h). Yhteensä 135 tuntia (5 op).
Kurssin lähipäivät Mukkulan kampuksella ovat:
- Torstai 25.4. (Oppimistila M19_A116) klo 10–16, Keskeiset konseptit.
- Perjantai 17.5. (Oppimistila M19_A109) klo 10–16, Datan hyödyntäminen asiakaskokemuksessa.
- Torstai 6.6. (Oppimistila M19_A109) klo 10–16, Projektitöiden purku.
Projektitöiden toteutus ryhmissä itse määriteltävästä aiheesta (omaan toimenkuvaan liittyminen suositeltavaa). Vaihtoehtoinen toteutus salassa pidettävä yksilötyö.
Projektitöiden ohjaus etänä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali:
- Ennakkoon opiskeltava itseopiskelumateriaali (asiasta ilmoitetaan vasta Moodlessa): tekoäly ja asiakaskokemus (1 op). Julkaistaan Moodlessa 1. huhtikuuta 2024.
- Luentoesitykset
Suositeltava kirjallisuus:
- Becker, L., & Jaakkola, E. 2020. Customer experience: fundamental premises and implications for research. Journal of the Academy of Marketing Science, 48, 630-648. https://rdcu.be/dpNgp
- Lumoa. 2023. The State of CX 2023. Cited on the 30th of October. Available at https://www.lumoa.me/guide/state-of-customer-experience-2023/
- Lumoa. 2023. Happiness in Customer Experience: A Competitive Advantage. Cited on the 30th of October. Available at https://www.lumoa.me/guide/state-of-customer-experience-2023/ https://www.lumoa.me/blog/happiness-in-customer-experience/
- Lumoa. 2023. CX in Marketing: How to Amplify ROI by 100X Through Customer Feedback. Cited on the 30th of October. https://www.lumoa.me/webinar/cx-in-marketing-amplify-roi-by-100-through-customer-feedback/
Oppimisympäristö
- Moodle
- Lähiopetus
- Ryhmätyöskentely
Arviointimenetelmät
Arviointi asteikko: 1–5
Kokonaisarvosana koostuu
- Ennakkotehtävän arvioinnista, essee itseopiskeluaineisto (1–5)
- Projektityön arvioinnista, ryhmässä tehtävä kuvaileva essee konstruktiosta (1–5)
- Projektityön ryhmä- ja vertaisarvioinnista, konstruktion presentaatio ryhmässä/yksin (1–5)
Arviointiasteikko
1-5