Gerontologinen sosiaaliohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU25-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Simulaatio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita
- soveltaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita työssään
- tarkastella ikääntyneitä ja ikääntymistä voimavaraisuuden ja yksilöllisen elämänkulun näkökulmista
- tuntee ikäihmisen itsenäistä suoriutumista tukevia työmenetelmiä
- tunnistaa esteettömyyden ja muistiystävällisyyden lähtökohtia ikäihmisen asumisessa ja elinympäristöissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla vahvistamme ikäymmärrystä ja ikäihmisen kohtaamistaitoa, opiskelemme muun muassa asiakasaohjausta, palvelutarpeen arviointia, lainsäädäntöä ja sosiaaliohjaajan työn erityisyyttä ikäihmisten kanssa.
Opintojaksolle kuuluu kohtaamisen osio, luennot sekä itsenäiset tehtävät. Kurssin teemoja ovat mm. sosiaaligerontologian tieteenkentän hahmottamisesta, sosiaaliohjausta ikäihmisten palveluissa, lainsäädäntöä ja ikääntymispolitiikkaa. Varsinaiset kurssin tehtävät ohjeistetaan erikseen.
Lähiopetus toteutetaan verkossa ajalla 4.9- 8.12.2023.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetuksessa tulee olla läsnä ja kaikkiin ryhmätöihin on osallistuttava. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta poissaolot vaikuttavat numeroon. Opintojaksoon kuuluu ikäihmisten kohtaamistehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalta löytyvä materiaali ja kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö
Kohtaamiset voi tehdä yhteistyössä esimerkiksi jonkin palveluasumisen yksikön kanssa.
Sisältö
- Ikääntyvän asema yhteiskunnassamme ja vallitseva vanhuskäsitys
- Vanhuspalveluja puitteistava lainsäädäntö, sitä ohjaava ikääntymispolitiikka ja niiden toteutuminen käytännössä
- Sosionomin työ ja tehtävät ikääntyneiden palvelujärjestelmässä, asiakasohjaus
- Ikäihmisen kohtaaminen voimavaraisena yksilölllisen elämänkulun lähtökohdasta
- Seniori- ja vanhustyön menetelmien soveltaminen käytännössä
- Palvelutarpeen arvioinnin lähtökohdat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat muiden vaihtoehtoisten täydentävien opintojen kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.
Arviointimenetelmät
Arvioitavia kohteita ovat tehtävät, oppimisen reflektointi sekä tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tietää ikääntyneiden yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilölliseen ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Luo kohtaamisten kautta onnistuneen suhteen ikäihmiseen. Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä ja asiakasohjauksessa. Tietää seniori- ja vanhuspalvelujen erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden ikäihmisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät ja tentin.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee arvioimaan ikääntyneen ihmisen voimavarojen ja tuen tarpeen suhdetta. Osaa kohdata ikäihmisen ja huomioi ikääntyvän yksilöllistä elämänkulkua. Osaa soveltaa gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa erilaisia vanhustyön menetelmiä käytännön työssä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida ikäihmisen tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata ikäihmisen ja heidän yhteisönsä voimavaraisuuden näkökulmasta ja osaa ottaa huomioon ikääntyvän yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia seniori- ja vanhustyön menetelmiä. Osaa tunnistaa, kehittää ja kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta.Osoittaa osaavansa asiakasohjauksen. Osoittaa tehtävissään erityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.