Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA39-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sirpa Silaste
  • ST_Opettaja_FYTI_02 Virtuaaliopettaja
  • Annakaisa Loiri

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
  • HLTIFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Harjoitus Ryhmä 1
  • Harjoitus Ryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ja arvioida lapsen sensomotorista kehitystä sekä tunnistaa sensomotorisen kehityksen poikkeavuudet ja viivästymän
- kuvata lapsen erityispiirteet kuntoutujana ja lähipiirin sekä moniammatillisen yhteistyön merkityksen lapsen kuntoutuksessa
- arvioida, suunnitella ja toteuttaa lapselle sekä nuorelle yksilöllistä ja tavoitteellista fysioterapiaa
- kuvata lapsen ja nuoren fysioterapiapolun sekä apuvälinepalvelut ja valita lapsen toimintakykyä tukevat apuvälineet

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu aloittaa opintojakson viikolla 39.

Jokaiselle kontaktiopetuskerralle valmistaudutaan ennakolta itsenäisesti opiskelemalla tai tekemällä oppimistehtävä.

Opetusmenetelmät: Luennot, tieto- ja taitopajat,oppimistehtävät Zoomissa ja kampuksella.
Opiskelija antaa opintojaksopalautteen opintojakson lopussa. Opettaja vastaa palautteeseen.

Ajoitus: Lähiopetus alkaa viikolla 40 ja loppuu viikolla 49.
Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Ennakkotyöskentely: Viikko 39

Vaatii läsnäoloa kampuksella ja verkossa.
Läsnäolo 80 % kampus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjaudu Duodecimin oppiporttiin ja sieltä seuraavat materiaalit:

Pihko H., Haataja L. ja Rantala H. (toim.) Lastenneurologia. 2015. Duodecim.. Tenttiin sivut 128-137, 138-145, 172-183, 210-217.
Rajantie J. , Heikinheimo M., Renko M. (toim.) Lastentaudit. 2016. Duodecim.
Arokoski J. ym (toim.) 2015. Fysiatria.Duodecim.
Kalso E. ym. (toim.) 2018. Kipu. Duodecim.

Lisäksi:

Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys- ensimmäinen ikävuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010.Lapsen ensimmäinen vuosi. Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Livonia:Tammi.
Zukunft-Huber, B. 1991. Vauva oppii liikkumaan. Lapsen ensimmäinen vuosi. Jyväskylä: Gummerus.

Muu oppikurssilla ilmoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava osaaminen hankittuna korkeakoulusta.

Työelämäyhteistyö

Fysioterapeuttinen ryhmänohjaus työelämässä.

Uusintamahdollisuudet

Osa 1. Monivalintatentti Yksi uusintatentti. Arviointi 0-5. 1/4 arvosanasta
Osa 2. Numeerisesti arvioitava oppimistehtävä. Arviointi 0-5. 1/2 arvosanasta
Osa 3. Infograafi. Arviointi 0-5. 1/ 4 arvosanasta
Osa 4. Työelämäyhteistyö
Osa 5. Ennakkotehtävät tehty

Oppimisympäristö

Verkko-opetus ja kampusopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Valmistautuminen ennakolta lähiopetukseen, tentit ja oppimistehtävät. Opiskelijan työtä
135 t. Lähiopetusta 32 t. Opetus verkkoympäristössä ja kampuksella.

Sisältö

Lapsen ja nuoren arviointi ja tutkiminen (sensomotorinen kehitys, ruumiin rakenne, asennon hallinta, liikkumis- ja toimintakyky,hengitystoiminnot).
Lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (skolioosi, selkäsairaudet, alaraajojen rakennepoikkeavuudet, rasitustilat, Perthesin tauti, reuma).
Neurologisten sairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (CP-vamma, lihastaudit, olkahermopunoksen syntymävaurio, hydrocefalus, neuromuskulaariset sairaudet, meningomyelocele, Downin oireyhtymä).

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Eri ikäinen ihminen -opintojakso (5 op)

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvosana muodostuu osa-suorituksista, jotka ovat soveltava tentti 1/4 ja oppimistehtävä lapsen arvioinnista 1/2, infograafi 1/4.
Muut oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty Tentistä tulee saadaa 50 % oikein.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheide mukaisesti ja perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
Opiskelija soveltaa monipuolisesti opittuja työtapoja lasten ja nuorten fysioterapiassa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osa arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja vertailla niitä.
Opiskelija osa käyttää ammattikäsitteitä laajaalaisesti.
Opiskelija osaa valita lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella tiedonlähteiden hyödyllisyyttä.
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja.