Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot fysioterapiassa (7 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA32-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Lahtio
- ST_Opettaja_FYTI_02 Virtuaaliopettaja
- Hanna Laine
- Sanna Spets
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lappeenranta
-
HLTIFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitus Ryhmä 1
- Harjoitus Ryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja ohjata yksilölle ja ryhmälle tavoitteellista liikkumista ja liikuntaa
- soveltaa fyysisen harjoittelun perusteita sekä motorisen oppimisen periaatteita tavoitteellisen liikuntaharjoittelun ohjaamisessa
- hyödyntää ohjaustilanteissa erilaisia toimintaympäristöjä, menetelmiä, liikuntamuotoja, välineitä ja musiikkia
- ohjatessa arvioida liikkeen suoritustapaa ja elimistön kuormitusta
- käyttää hyvinvointivalmennuksen periaatteita ja innovatiivisia, teknologia- ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja yksilön sekä ryhmän ohjaamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Zoomissa, kampuksella ja altaalla. Opintojakso sisältää kaksi numeerisesti arvioitavaa oppimistehtävää: liikuntapassi- ja yksilöasiakkaan ohjaaminen -tehtävät. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua sekä pienempiä tehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Lähiopetuksen osuus on 3 op ja tehtävien ja itsenäisen opiskelun osuus 4 op. Opintojakso rakentuu teemojen ympärille. Teemat sisältävät vaihdellen ennakkotehtäviä, verkkoluentoja ja itsenäistä orientaatiota ennen harjoitustunteja.Teemakohtaisten ennakkotehtävien tulee olla tehtynä ennen harjoitustunneille osallistumista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson lähiopetustunnit (Zoom ja kampus) on aikataulutettu lukujärjestykseen. Muut itsenäisesti suoritettavat sisällöt ja tehtävät tulee suorittaa opintojakson alussa määritettyjen aikataulujen sisällä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarnanen S & Holopainen R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.
Luomajoki H. 2018 (tai uudempi). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus.
Lisämateriaalina Moodlessa oleva materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin vastuuopettaja: Heli Lahtio
Ahotointimahdollisuudet:
Aikaisempi korkeakoulututkinto (esim. liikunnanohjaaja AMK):osallistuttava lähitunneille ”Liikkeen laatu” ja ”Terapeuttinen harjoittelu” ja tehtävä niihin liittyvät tehtävät. Lisäksi suoritettava ”Liikuntapassi-tehtävä” kevennettynä ja ”Yksilöasiakkaan ohjaaminen” -tehtävä ahotoijien ohjeen mukaan.
Muu liikunta-alan tutkinto (esim. pt-koulutus tai liikuntaneuvoja): osallistuttava lähitunneille ”Liikkeen laatu”, ”Terapeuttinen harjoittelu”, ”Allasharjoittelu” ja ”Minä ohjaajana: ohjausharjoitukset” (= näyttö) ja tehtävä niihin liittyvät tehtävät. Lisäksi suoritettava ”Liikuntapassi-tehtävä” kevennettynä ja ”Yksilöasiakkaan ohjaaminen” -tehtävä ahoitoijien ohjeen mukaan.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutetaan verkossa, lähiopetuksena kampuksella, altaalla sekä muissa soveltuvissa ympäristöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 7 op, mikä tarkoittaa 189h opiskelijan työtä.
Opintojakso toteutetaan viikkojen 34-50 aikana.
Sisältö
Opiskelija osaa
- suunnitella ja ohjata yksilölle ja ryhmälle tavoitteellista liikkumista ja liikuntaa.
- soveltaa fyysisen harjoittelun perusteita sekä motorisen oppimisen periaatteita tavoitteellisen liikuntaharjoittelun ohjaamisessa.
- hyödyntää ohjaustilanteissa erilaisia toimintaympäristöjä, menetelmiä, liikuntamuotoja, välineitä ja musiikkia.
- ohjatessa arvioida liikkeen suoritustapaa ja elimistön kuormitusta.
- käyttää hyvinvointivalmennuksen periaatteita ja innovatiivisia, teknologia- ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja yksilön sekä ryhmän ohjaamisessa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla sovelletaan tietoja ja taitoja opintojaksoilta:
Eri ikäinen ihminen
Elinjärjestelmien anatomia ja fysiologia
Kuormitusfysiologia
Liikkumisen biomekaniikka
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan tehtävien perusteella. Tarkemmat kuvaukset arvioitavista tehtävistä opintojakson infotunnilla. Lisäksi arvioinnissa huomioidaan harjoitustunneilla tuntiaktiivisuus ja osaamisen näyttäminen.
Kurssilla tulee suorittaa hyväksytysti ennakkotehtävät ja ohjausharjoitukset.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä tason 1 arviointivaatimuksia. Opiskelija on poissa lähitunneilta eikä suorita opintojakson tehtäviä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
-Opiskelija pystyy suunnittelemaan ja ohjaamaan tavoitteen mukaista liikkumista.
-Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä fyysisen harjoittelun ja motorisen oppimisen perusteisiin.
-Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä erilaisten toimintaympäristöjen, ohjausmenetelmien, liikuntamuotojen ja välineiden hyödyntämiseen ohjaamisessa.
-Opiskelija pystyy arvoimaan liikkeiden suoritustapaa.
-Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä teknologian hyödyntämisessä ohjaamisessa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi
- Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata tavoitteen mukaista liikuntaa perustellusti fyysisen harjoittelun ja motorisen oppimisen periaatteilla
- Opiskelija osaa hyödyntää tietolähteitä ja ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- Opiskelija osaa soveltaa erilaisia teknologiaratkaisuja ohjaamisessa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi
- Opiskelija osaa soveltaa perustellusti fyysisen harjoittelun ja motorisen oppimisen periaatteilla liikkumisen suunnittelussa ja ohjaamisessa
- Opiskelija osaa käyttää motorista oppimista, hyvinvointivalmennusta sekä ryhmäliikuntaa koskevia tietolähteitä perustellen ja pystyy arvioimaa ko. tietolähteiden luotettavuutta sekä käyttää alan ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
Opiskelijaa osaa esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja sekä vertailla toimintaan liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja ryhmäliikuntaohjauksesta ja hyvinvointiteknologiasta.