Eri ikäinen ihminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA27-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 20.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
- Suvi Ollikainen
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Lahti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Lappeenranta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lappeenranta
-
HLTIFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitus Lahti
- Harjoitus Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus, vaatii läsnäoloa
Seminaari verkossa, vaatii läsnäoloa
Harjoittelu työelämässä: opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa sosiaali- ja terveysalan työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa 16 t omavalintaisessa paikassa viikkojen 39-41aikana.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksolla painottuu itsenäinen opiskelu. Opettajajohtoisilla zoom-tunneilla, seminaarissa sekä työelämäharjoittelussa läsnäolovelvollisuus.
Opintojakso toteutuu aikavälillä vko 35 - vko 42.
Opintojakson harjoittelut ajoittuvat viikoille 39-41opiskelijan oman suunnitelman mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Nurmi J-E, Ahonen T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L., Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT -hakemukset on tehtävä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. AHOT -hakemukset lähetetään virallista kanavaa (Peppi-järjestelmä) pitkin.
Opintojaksoon liittyvät kysymykset ja ahot-hakemukset opintojakson vastuuopettaja Sirpa Silasteelta (sirpa.silaste@lab.fi)
Ahot käytänne:
Harjoitteluun voi hakea ahotointia sosiaali- ja terveysalan opinnoilla ja työkokemuksella
Teoriaosuuteen voi hakea ahotointia vastaavilla korkeakouluopinnoilla tai muilla opinnoilla + näytöllä
Työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista ja vuorovaikutusta eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset,nuoret, työikäiset, ikääntyneet).
Jokainen opiskelija etsii harjoittelupaikan itse.
Harjoittelupaikat voivat sijaita maantieteellisesti missä kaupungissa tahansa.
Tarkempi ohjeistus harjoittelupaikkoihin annetaan opintojakson info -tunnilla.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö, työelämä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus ja oppimistehtävät (3 op) ja harjoittelu (2 op). Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.
Sisältö
Kehityspsykologia
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana
Kohtaaminen ja vuorovaikutus asiakastilanteissa
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus
Kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.
Opintojakson sisällöt yhdistyvät asiakkaan kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen (ICF).
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät (hyväksytty-täydennettävä):
- Ennakkotehtävät lähiopetukseen
- Apuvälinepalvelut osaamistesti
- Harjoittelun ohjaustehtävä
Numeerisesti arvioitavat tehtävät:
- Esteettömyyskartoitusraportti
- Toimintakyvyn kuvaus -tehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita.
Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.