Siirry suoraan sisältöön

Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA23-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Heli Lahtio
  • Juha Haavisto
  • Sanna Kangas

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIFYS23S
    Fysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
  • HLPRFYS23S
    Fysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Harjoitus
  • Näyttö
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- haastatella asiakasta sekä havainnoida, palpoida ja mitata lihasten ja nivelten toimintaa
- selittää ja tunnistaa manuaalisen terapian ja termisten hoitojen vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot
- hyödyntää manuaalisen terapian perusotteita
- käyttää tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti manuaalista terapiaa ja termisiä hoitoja osana fysioterapiaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso integroituu 1. lukukauden muihin opintojaksoihin.
Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä.

Ajoitus ja läsnäolo

Syys-joulukuu 2023.
Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa sekä luokka- että zoom-opetuksessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tunneilla käytettävä materiaali on Moodlessa näkyvillä.

Tässä luettelo lisämateriaalista, johon halutessasi voit tutustua.

1. Clarkson, H.M. Musculoskeletal assessment: joint range of motion and manual muscle strenght. 2nd ed. Philadelphia. 2013. Lippincott Williams & Wilkins.

2. Kauranen, K. Fysioterapeutin käsikirja. 2017. SanomaPro.

3. Luomajoki, H. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. 2018. VK-kustannus Oy.

4. Sandström, M., Ahonen, J. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 2011. VK-Kustannut Oy.

5. Muu opettajan mainitsema materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritusmahdollisuuksia. Mahdollisuus osittaiseen hyväksilukuun hierojan ammattitutkinnolla tai muulla manuaalisen terapian osaamisella soveltuvin osin. AHOT-hakemukset osoitetaan Katri Kämäräiselle.
Mikäli on paljon poissaoloja lähitunneilta, silloin näyttökokeen sisältö on laajempi.

Uusintamahdollisuudet

Uusinnat sovitaan tarvittaessa opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lahden ja Lappeenrannan kampukset, verkkoympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 135 h.

Sisältö

Sisältöteemat:

- Mittauksen laatuvaatimukset
- Haastattelu tutkimusmenetelmänä
- Asennon ja ryhdin tutkiminen
- Toiminnalliset testit ja inspektio liikkeessä
- Nivelten liikelaajuuksien mittaus, lihaskireyksien arviointi, manuaalinen lihastestaus (vartalo, ranka, alaraaja, yläraaja), alaraajojen pituuseron arivointi

- Pehmytkudoskäsittelyn prosessi ja tapahtuma
- Pehmytkudoskäsittelyn otteet, kontraindikaatiot ja indikaatiot
- Pehmytkudoskäsittelyt: selkä, niska-hartiaseutu, yläraaja, alaraaja
- Pintalämpö- ja kylmähoidot

- Asiakastapaamiset (itsenäisen opiskelun aikainen harjoittelu) ja niiden raportointi
- Itsenäinen teorian verkko-opiskelu
- Omatoiminen harjoittelu parin kanssa koululla tai kotona

Arviointimenetelmät

Osaamisen kehittymistä seurataan läpi opintojakson. Lisäksi osaamista selvitetään erilaisin oppimistehtävin ja asiakasraportilla. Lisäksi teoria- ja käytännöntentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä. Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen tai on toistuvasti poissa lähiopetuksesta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- tietää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen)
- tutkii asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen joitain tutkimisen menetelmiä
- tarvitsee usein opettajan ja muiden opiskelijoiden tukea käyttäessään nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimusmenetelmiä
- hallitsee mittauksen luotettavasti, mutta tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä on puutteita
- ymmärtää tutkimustulosten dokumentoinnin täryekyden, mutta kirjaaminen vaatii tukea
- kertoo hieronnan ja fysikaalisten hoitojen vaikutuksia sekä tietään niiden tärkeimmät indikaatiot ja kontraindikaatiot
- kykenee suunnittelemaan asiakkaalle terapian, mutta asiakkaan huomioiminen terapian suunnittelussa on puutteellista
- soveltaa klassisen hieronnan perusotteita
- eteneminen ei ole vielä loogista ja sujuvaa
- tarvitsee muistutusta hyvän työergonomian ja -hygienian toteuttamisesta
- osaa toimia asiakastilanteessa, mutta hänen huomionsa keskittyy kuitenkin pääasiassa omaan toimintaan

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen)
- tutkii asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen tutkimisen menetelmiä
- toimii yleensä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti
- osaa käyttää nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimusmenetelmiä, mutta mittauksen luotettavuudessa ja mittausten tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä tarvitsee ohjausta
- ymmärtää tutkimustulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot pääosin luotettavasti
- ymmärtää ja osaa selittää sekä hieronnan että fysikaalisten hoitojen fysiologiset ja psykologiset vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot opiskeluvaiheensa mahdollistamalla tavalla
- kykenee itsenäisesti tietojensa perusteella suunnittelemaan asiakkaalle turvallisen terapian ja hän ottaa huomioon myös asiakkaan toiveita
- osaa palpoiden tunnistaa pehmytkudosten tilaa ja soveltaa klassisen hieronnan perusotteita kyeten samalla arvioimaan käsittelyjen vaikutusta pehmytkudoksiin
- toteuttaa työskennellessään pääsääntöisesti hyvän työergonomian ja -hygienian periaatteita
- osaa toimia luontevasti asiakastilanteessa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen)
- tutkii asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen kaikkia em. tutkimisen menetelmiä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti
- käyttää tarkoituksenmukaisesti ja luotettavasti nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimusmenetelmiä sekä tehdä oikeita johtopäätöksiä mittausten tuloksista
- ymmärtää tutkimustulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot luotettavasti
- ymmärtää ja osaa perustella sekä hieronnan että termisten hoitojen fysiologiset ja psykologiset vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot opiskeluvaiheensa mahdollistamalla tasolla
- kykenee itsenäisesti tietojensa perusteella, asiakkaan tavoitteen huomioiden, suunnittelemaan asiakkaalle turvallisen ja tehokkaan terapian
- osaa palpoiden tunnistaa pehmytkudosten tilan ja soveltaa käytännössä monipuolisesti ja sujuvasti klassisen hieronnan perusotteita kyeten samalla arvioimaan käsittelyjen vaikutusta pehmytkudoksiin
- toteuttaa työskennellessään hyvän työergonomian ja -hygienian periaatteita sujuvasti
- osaa toimia asiantuntevasti asiakastilanteessa