Fysioterapeutti liikunta- ja toimintakyvyn asiantuntijana (4 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA24-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 01.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Outi Pöyhönen
- Aki Rintala
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
-
HLPRFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata fysioterapeutin ammatin keskeisimmät työtehtävät ja toimintaympäristöt
- tunnistaa fysioterapiatieteen keskeiset lähtökohdat
- ymmärtää fysioterapian osana kuntoutusta ja asiakkaan kuntoutumisprosessia
- kohdata asiakkaan kokonaisvaltaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää verkkotapaamisia, joissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti. Verkkotapaamisten lisäksi opintojakso sisältää yksilöllistä ja pienryhmässä tapahtuvaa opiskelua sekä Moodle-tentin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu syksylukukauden 2023 aikana aikavälillä vk 36-48.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus:
- Kari Kauranen, 2021. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki
- Suomen Fysioterapeutit, 2016. Fysioterapeutin ydinosaaminen.
sekä
- Moodle- alustalla erikseen osoitettu materiaali
Työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää fysioterapeutin toimintaympäristöihin, työtehtäviin ja ammatilliseen osaamiseen tutustumisen itsenäisen opiskelun muodossa.
Uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta, suoritustapa ja uusinta mahdollisuudet on kuvattu opintojakson Moodle-pohjalla.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö ja työelämä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op, joka vastaa 108 tuntia opiskelijan työtä.
- Verkkotyöpajatapaamiset: 10 h
- Itsenäinen ja pienryhmäopiskelu n. 68 h
- Tentti ja tenttiin valmistautuminen n. 30 h
Sisältö
Fysioterapeutin ammattiin ja työkenttään tutustuminen
Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen (ydinosaamisalueet) ja ammatissa kehittyminen
Asiakkaan kokonaisvaltainen kohtaaminen
ICF:n viitekehykseen tutustuminen
Näyttöön perustuva fysioterapia sekä fysioterapia- ja kuntoutustiede
Kuntoutuksen osa-alueet ja kuntoutumisprosessi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
-
Arviointimenetelmät
Opintojakson yksilöllinen ja pienryhmissä tapahtuva opiskelu arvioidaan Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Moodle- tentti arvioidaan HYL-K5.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu Moodle-tentin arvosanan mukaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskeljan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä. Opiskelija ei osallistu opetukseen tai on toistuvasti poissa opetuksesta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa nimetä fysioterapeutin ammatin yksittäisiä toimintaympäristöjä ja työtehtäviä.
Opiskelija tunnistaa fysioterapiatieteen yksittäisiä lähtökohtia ja fysioterapian näkökulmia.
Opiskelija osaa nimetä yksittäisiä asiakkaan kohtaamisessa huomioitavia tekijöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa nimetä fysioterapeutin ammatin keskeisimmät toimintaympäristöt ja työtehtävät ja ymmärtää niissä edellytettävät ammatillisen osaamisen tarpeet.
Opiskelija tunnistaa fysioterapiatieteen keskeiset lähtökohdat ja fysioterapian näkökulmat osana kuntoutusta ja asiakkaan kuntoutumisprosessia.
Opiskelija osaa nimetä asiakkaan kohtaamisessa huomioitavat tekijät ja ymmärtää yksittäisten tekijöiden osalta niiden merkityksen vuorovaikutusprosessissa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata fysioterapeutin ammatin toimintaympäristöt ja työtehtävät ja analysoida niissä edellytettävän ammatillisen osaamisen tarpeita.
Opiskelija tunnistaa fysioterapiatieteen lähtökohdat ja ymmärtää fysioterapian osana kuntoutusta ja asiakkaan kuntoutumisprosessia.
Opiskelija osaa nimetä asiakkaan kokonaisvaltaisessa kohtaamisessa huomioitavat tekijät ja analysoida vertaillen niiden merkitystä vuorovaikutusprosessissa.