Siirry suoraan sisältöön

Kasvuympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
  • Riikka Sahila-Ikonen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Itsenäinen 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä tapaamisessa vko 36 .kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa pääasiassa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 37, 38, 39, ja 41. Päätöstyöpaja verkossa toteutetaan viikolla 42.
Työpajat yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 36 ja 42.

Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.Lisäksi opintojaksoaja kokoavan yhteisen tehtävän osalta päätösverkkotyöpaja viikolla 42.

Ajoitus ja läsnäolo

vko 36. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa)
vko 37. 2x4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys (teemana Kasvatus ja perhe)
vko 38. 4 h itsenäinen opiskelu, ohjeistus kerrotaan viikolla 37 (Mitä sä rageet kirja ja tunnetehtävän työstäminen pienryhmissä)
vko 39 2x4 h lähityöpajat kampuksella teemana ratkaiseukeskeinen lähetymistapa, Nepsy-teema sekä arvostavan kohtaamisen simulaatiotyöpaja
vko 41 4 h lähityöpaja teemana tunnetyötehtävän esitys pienryhmissä
vko 42 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.

Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.
Oksanen, J. & Sollasvaara, R. (toim.) Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä ADHD- ja tourette-oireisten lasten kasvattajille. 2017-2019. Autismisäätiö.

Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

kampus sekä verkkoympäristöt Moodle ja Zoom
- pienryhmäyöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- lähityöpajat kampuksella
- päätös verkkotyöpaja viikolla 42


verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 42, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (6-10 teesiä kasvatuksesta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähityöpajat 1 op

Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä 0,5 op

Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet") 1 op

Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas") 1 op

6-10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet 1,5 op

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatus ilmiönä
- kasvatustusnäkemys
- neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaaminen
- arvostava kohtaaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)

Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.