Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen
  • Riikka Sahila-Ikonen

Opetusryhmät

  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Itsenäinen
  • Luennot
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutuu lähiopetuksena. Viimeinen kerta, tiimitehtävien esitysseminaari toteutuu verkossa. Opintojaksolla työskennellään kontaktiopetuksessa ryhmämuotoisesti sekä pienryhmissä. Opintojaksolla on itsenäisiä, pienryhmätehtäviä sekä moodle-tentti. Lähiopetu toteutuu viikoilla 36-42
Opetukseen tulee osallistua. Ensimmäisellä kerralla, viikolla 36 kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista, tällöin on tärkeää olla mukana. Opintojakson moodlepohjalta löytyvät tarkemmat aikataulut ja muut tiedot.

Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu viikoilla 36-42, opetukseen tulee osallistua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali selviää tarkemmin ensimmäisellä tapaamiskerralla.

- Nurmi, J. et al. 2009. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY
- Sinkkonen, J. 2018.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context

Lisäksi suositellaan esim.:
- Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista
- Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen


Muu luennoilla ilmoitettu materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei vaihtoehtoista suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

-

Oppimisympäristö

Kampus, Moodle ja Zoom-verkkoympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lähiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 1 op
- oppimistehtävät , yhteensä 3 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op

Sisältö

- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, elämänhallinta,
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opettajat eivät tee poissaoloja korvaavia tehtäviä. Poissaoloihin liittyen opiskelija on itse velvollinen perehtymään opetuksen kulloiseenkin teemaan.

Arviointimenetelmät

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti; hyväksytty/hylätty

Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen, perehtyä sisältöihin ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta arviointitasoa 1, ja/tai ei lainkaan noudata aikatauluja.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä, arkitietoon painottuen. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä. Oppimistehtävissä tarkastelu jää pääosin arkitietoon painottuvaksi ja rakenteessa sekä lähdemerkinnöissä paljon puutteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää pääosin koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa tieteelliseen tietoon perustuvaa teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.Oppimistehtävissä tarkastelu painottuu teoreettiseen tietoon ja tehtävien rakenne pääosin ohjeen mukainen ja lähdemerkinnät pääosin kohdallaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Noudattaa hyvin aikatauluja, osallistumisaktiivisuus erittäin hyvää. Tieteellisen tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua oppimistehtävissä, joissa myös rakenne ja lähdemerkinnät oikein.