Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointia vahvistava palvelujärjestelmä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU06-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

23.08.2023 - 01.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenna Brisk

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Itsenäinen
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa yksilön ja yhteisön hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- tietää yhteiskunnallisia hyvinvoinnin muutossuuntia
- tietää suomalaisen sosiaaliturvan pääpiirteet
- tuntee hyvinvointia tukevia palveluja ja toimijoita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso käsittelee hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, hyvinvoinnin muutossuuntia sekä sosiaaliturvaa ja palvelujärjestelmää.

Opintojakso sisältää lähi- ja verkko-opetusta sekä tiimi- ja itsenäistä työskentelyä.

HUOM! Muutokset mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktiopetukseen tulee pääsääntöisesti osallistua (läsnäoloedellytys 80%).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen ja tiimityöskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja verkko-opetus 1,5 op
Hyvinvointiin vaikuttavat tekijät- ja muutossuunnat -tehtävä (yksilötehtävä) 1,5 op
Palvelujärjestelmään ja sosiaaliturvaan liittyvä tiimitehtävä 1,5 op
Muut tehtävät 0,5 op

Sisältö

Opintojakson ensimmäinen teema käsittelee hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä sekä hyvinvoinnin muutossuuntia.

Opintojakson toinen teema käsittelee sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää, sosiaaliturvaa sekä hyvinvointia tukevia palveluja ja toimijoita.

Arviointimenetelmät

Arvioitavat osiot:
Yksilötehtävä: hyväksytty (väh. H3) / hylätty
Tiimitehtävä: hyväksytty (väh. H3) / hylätty

Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät tiimi- ja itsenäiset tehtävät sekä mahdolliset muut tehtävät hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim. perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota palvelujärjestelmää perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa tunnistaa yksilön ja yhteisön hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- tietää yhteiskunnallisia hyvinvoinnin muutossuuntia
- tietää suomalaisen sosiaaliturvan pääpiirteet
- tuntee hyvinvointia tukevia palveluja ja toimijoita

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa palvelujärjestelmää joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee palvelujärjestelmän keskeisin osin ja pystyy soveltamaan palvelujärjestelmää koskevaa tietoa tehtävissä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä palvelujärjestelmään ja osaa soveltaa tietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia