Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU19-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 01.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Tiina Vaara

Opetusryhmät

  • Itsenäinen opiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen opiskelu, moodletentti 2h (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja LPR kampuksella (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun reflektio verkko (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun reflektio LPR kampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Webinaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti

Pienryhmät

  • Itsenäinen opiskelu
  • Itsenäinen opiskelu, moodletentti 2h
  • Verkkotyöpaja
  • Työpaja LPR kampuksella
  • Harjoittelun reflektio verkko
  • Harjoittelun reflektio LPR kampus
  • Webinaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskeltavan sisällön toteutustapa, ryhmiin jaot ja opetusmenetelmät esitellään ja suunnitellaan yhdessä modulin ja opintojakson ensimmäisessä verkkotyöpajassa ti 22.8.2023 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)

HLPRSOS22KM -ryhmän toteutus sisältää verkkotyöpajojen lisäksi kampusopetusta 3 päivänä Lappeenrannan kampuksella.
HLTISOS22KM ja HLTISOS22KV -ryhmien osalta opetus toteutuu täysin verkkotyöpajoina. Halutessaan näidenkin ryhmien opiskelijat voivat osallistua Lappeenrannan kampuksella tarjolla olevaan opetukseen, omien verkkotyöpajojensa sijaan.
Tarkemmat ajoitukset lukujärjestyksessä.

Aikaan ja paikkaan sidottua opetusta järjestetään neljällä viikolla (34, 38, 42 ja 48) ja näissä käsitellään opintojakson teemoja, jaetaan harjoittelussa suoritettuja tehtäviä ja muita oppimistehtäviä. Valmistautuminen opetukseen voi olla verkko-luennon kuunteleminen, aiheeseen liittyvä materiaaliin perehtyminen ja/tai annetut erilaiset oppimistehtävät. Opetusmenetelminä käytetään asiantuntijaluentoja, taitojen harjoittamista esim. tunnetaitojen opettaminen, draamatyöskentelyä, simulaatio-oppimista, case-tehtäviä sekä työpajoissa hyödynnetään myös vertaisoppimista.

Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivaa tietokonetta kuva- ja ääniyhteydellä, sekä hyviä verkkoyhteyksiä. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Tavoitteena on teoreettisesti laadukas, monipuolinen sekä työelämälähtöinen oppimisprosessi.


Osaamistavoitteet
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista
- jäsentää kasvatusyhteisön vuorovaikutukseen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä toimia asiantuntijana monialaisissa yhteistyöverkostoissa


Pakollisia ja arvioitavia oppimistehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävänä minä kasvattajana -essee, jossa lähteenä Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Kirja löytyy e-kirjana LUT Primon kautta. Ennakkotehtävä tehdään viikoilla 32 - 33, palautus ennen aloitustyöpajaa
2. Ennakkotehtävänä varhaiskasvatuslaki -moodletentti, viikoilla 32 - 33, tentti avoinna 21.8.2023 saakka.
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketin kokoaminen viikoilla 32 - 37, tähän liittyvä moodletentti viikolla 38.
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia ensimmäisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 35 - 37, palautus viikolla 38.
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä toisella harjoittelujaksolla, viikoilla 39 - 41, palautus viikolla 42.
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä viimeisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 43 - 47.
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio, kootaan opintojakson aikana, palautus viikolla 47 ja esittely ryhmässä viikolla 48. LÄSNÄOLO PAKOLLINEN.

Arvioitavia tehtäviä voi uusia kevään 2024 aikana.
Toteutuksesta kerätään moodle-palaute viikolla 48.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetusta järjestetään neljällä viikolla 34, 38, 42 ja 48. Kullakin viikolla on läsnäoloa edellyttävää opetusta verkossa/kampuksella ryhmän yhteisen aikataulun mukaan. Ennen viikkoa 34 ja viikolla 38 on moodletentit.

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta n. 80 tuntia.

Työpajoihin ja harjoittelun reflektioihin osallistuminen on osa opintojakson suoritusta. Opiskelija reflektoi työpajoissa oppimaansa moodleen osioon "Opit ja oivallukset".

Jos opiskelija on estynyt osallistumaan opetukseen/työpajaan/harjoittelun reflektioon, hänen tulee itse hankkia teeman mukainen osaaminen / käsitellä teemaa itsenäisesti.
-Työpajojen osalta poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka sisältää kuvauksen teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä kuvauksen omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten.
-Harjoittelun reflektioiden osalta poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka kuvaa itsenäistä reflektointia ja oivalluksia harjoittelukokemuksista ja siellä suoritetuista tehtävistä.
Osaaminen teemoista osoitetaan varhaiskasvattajan kasvunkansiossa.

Opintojakson ennakkotehtävien tekemiseen on varattu viikot 32 - 33.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Vasun käyttöopas.
Sääkslahti, A. 2018. Liikunta varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille.
Pedagoginen dokumentointi -materiaalia OPH:n sivuilla: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/pedagoginen-dokumentointi
Sainio,T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
Medialukutaidon ja Digitaalisen osaamisen kuvaukset 2022. uudetlukutaidot.fi
Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Ahonen, L. & Roos, P. 2019. Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa.

Verkko-luentoja ja materiaalia moodle-ympäristössä

Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
- Böök, M.-L. 2016. Valloittava varhaiskasvatus.
- Kangas, J., Lastikka, A.-L. ja Karlsson. L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus.
- Laaksonen, V. 2022. Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa.
- Tunteesta tunteeseen oppimateriaali https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen
- Ahonen, L. 2023. Tiimin voima varhaiskasvatuksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HLPRSOS22KM -ryhmän toteutus sisältää verkkotyöpajojen lisäksi kampusopetusta 3 päivänä Lappeenrannan kampuksella.
HLTISOS22KM ja HLTISOS22KV -ryhmien osalta opetus toteutuu täysin verkkotyöpajoina. Halutessaan näidenkin ryhmien opiskelijat voivat osallistua Lappeenrannan kampuksella tarjolla olevaan opetukseen, omien verkkotyöpajojensa sijaan.
Tarkemmat ajoitukset lukujärjestyksessä.

Työelämäyhteistyö

Autenttinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksen harjoittelussa, 350 tuntia viikkojen 35 - 37, 39 - 41 ja 43 - 47 aikana. Harjoittelussa suoritetaan varhaiskasvatuksen opintojakson oppimistehtäviä.
Harjoittelua ohjataan reflektiopajoissa kontaktiopetusviikoilla.

Uusintamahdollisuudet

Tentti 1: Varhaiskasvatuslaki -moodletentti viikoilla 32 - 33
Tentti 2: Pienen lapsen kasvu ja kehitys -moodletentti viikolla 38
Tentti 3: Varhaiskasvattajan kasvunkansio esitellään viikolla 48
Uusintamahdollisuus sovitaan opintojaksolla.

Oppimisympäristö

Verkkotyöpajat Zoomissa / Lähiopetukset Lappeenrannan kampuksella
Ennakkotehtävien tekeminen viikoilla 32 - 33.
Verkko-oppimisympäristöinä moodle, ZOOM -verkkokokousympäristö
Verkko-oppimistehtävät
Oppimistehtäviin sisältyy toimintaa varhaiskasvatusympäristöissä, harjoittelupaikoissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta n. 80 tuntia, loput varattu itsenäiselle opiskelulle.

Työpajoja järjestetään neljällä viikolla 34, 38, 42 ja 48. Työpajat ovat osa opintojakson suoritusta.

Ennakkotehtävät ja varhaiskasvatuslaki -tentti viikoilla 32 - 33

Sisältö

Varhaiskasvatuksen 10 op osaaminen hankitaan seuraavista teemoista:
- Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
- Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
- Pedagogisen dokumentoinnin osaaminen
- Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen)
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Liikkumaan innostaminen ja ohjaaminen
- Monilukutaito ja digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa
- Osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
- Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
- Varhaiskasvattajan tiimiosaaminen ja oman kasvatusnäkemyksen kehittyminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: sosionomikoulutuksen 3 ensimmäisen lukukauden opinnot

Verkossa toteutettaviin työpajoihin osallistuminen edellyttää ääni- ja kuvayhteydellä varustettua tietokonetta johon opiskelijalla on järjestelmänvalvojanoikeudet. Mobiililaitteilla osallistuessa zoomin kaikki toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Tarkistathan lisävarusteiden (kuulokkeet, mikrofoni, kamera) toimivuuden ennen ensimmäistä verkkotyöpajaa. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Verkkotyöpajoihin osallistuaksesi tarvitset riittävän hyvän verkkoyhteyden.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu osaamisen osoittamiseen seuraavilla oppimistehtävillä:

1. Minä kasvattajana -essee - Arviointi: HYV / TÄYD
2. Varhaiskasvatuslaki -moodletentti - Arviointi: HYV / TÄYD
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketti ja tentti - Arviointi: HYV / TÄYD
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia - Arviointi: T1 - K5 (25 %)
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio toimii osaamisen näyttönä opintojakson ja harjoittelun aikana hankitusta osaamisesta - Arviointi: T1 - K5 (75 %)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä..

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.