Siirry suoraan sisältöön

3-ulotteinen mallinnus puettaville tuotteille (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CF09-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Puettavan muotoilun koulutus

Opettaja

  • Tuuli Ruokolainen-Pursiainen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIPUMU22S
    Puettavan muotoilun koulutus 22S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää 3D-grafiikan ja mallinnuksen peruskäsitteistöä työskentelyssään
- ohjelmiston perustyökalut ja -työskentelyprosessit
- arvioida ja itsenäisesti kehittää ohjelmiston osaamistaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutustapa: lähi- ja etäopetus, itsenäinen työskentely. Luennot, alustukset, sekä ohjatut ja itsenäiset oppimistehtävät. Tehtävien palautuspäivämäärät annetaan opintojakson alussa.
Kaikki oppimistehtävät ovat pakollisia ellei toisin mainittu.

Ajoitus ja läsnäolo

Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan. Lukujärjestykseen merkityllä aloituskerralla ja lopetuskerralla läsnäolo on pakollista. Aikataulu: lukujärjestyksestä, aloituskerralla ilmoitetaan opintojakson päiväkohtainen ohjelma.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö LAB-amk:n ohjeistuksen mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 x 27h = 135h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään lähiopetukseen sekä itsenäiseen työskentelyyn

Sisältö

PUMU eli Puettavaan muotoiluun suuntautuville.
Opintojaksolla perehdytään kolmiulotteisen mallinnuksen perusteisiin puettaville tuotteille ja tekstiilimateriaaleille.
Lisäksi opitaan 3D-grafiikan ja mallinnuksen peruskäsitteistöä työskentelyssä, ohjelmiston perustyökaluja ja työskentelyprosesseja, sekä perehdytään ohjelmisto-osaamiseen harjoitustöiden kautta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kurssilla, sekä annettujen harjoitustöiden teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti. Itsenäisen oppimistehtävän painoarvo 50% lopullisesta arvosanasta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan. Harjoitustehtävät palauttamatta 1 vko loppupresentaation jälkeen, jos ei ole toisin sovittu.
Puuttuva itsenäinen oppimistehtävä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita kolmiulotteisen mallinnuksen tekemiseksi ja käyttää ohjelmiston perustyökaluja
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata mallinnuksen työskentelyprosesseja
• Osaa ohjatusti tehdä ohjelmisto-osaamiseen tähtääviä harjoitustöitä
• Osaa ohjatusti hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta kolmiulotteisen mallinnuksen sekä kehittää ideoitaan ja toteutuksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään mallinnuksen työskentelyprosesseja
• Osaa itsenäisesti tehdä ohjelmisto-osaamiseen tähtääviä harjoitustöitä
• Osaa arvioida ja perustella osaamistaan
• Osaa itsenäisesti hakea oman alansa ammatillista tietoa, sekä seurata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan kolmiulotteisia mallinnuksia, ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, analysoida teoksia ja mallinnuksen toteutuksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamistaan
• Osaa arvioida ja perustella syvällisesti osaamista sekä asettaa kehittämistavoitteita
• Osaa luovasti ja monipuolisesti hakea oman alansa ammatillista tietoa, sekä osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun