Siirry suoraan sisältöön

Prosessi- ja projektijohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BQ14-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.02.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, YAMK

Opettaja

  • Anne-Marie Tuomala

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Muotoiluinstituutti, Lahti
  • LLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Liiketoiminta, Lahti
  • TLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Teknologia, Lahti
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää prosesseihin, prosessijohtamiseen ja projektijohtamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- analysoida organisaation prosessijohtamisen tilaa ja suunnitella kuinka toimintaa ja prosesseja voidaan parantaa /kehittää
- suunnitella ja toteuttaa organisaation toiminnan kehittämisprojektin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokurssi. Opetusmenetelminä käytetään tutkivaa oppimista ja oivaltavaa oppimista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin alussa Moodle-sivustolla on saatavissa opettajan koostama materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava opettajan kanssa, korvaavuus aiemmin suoritettujen opintojen kautta tai ammatillisen osaamisen kautta (eAHOT-menettely).

Työelämäyhteistyö

Prosessiosiossa opiskelija voi soveltaa kehittämistehtävää omassa työnantajaorganisaatiossa, jos hänellä on siihen mahdollisuus.

Uusintamahdollisuudet

Toukokuu 2023

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö, virtuaaliluennot, prosessijohtamisen osuudessa mahdollisuuksien mukaan opiskelijan oma työympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työtä. Kurssin kokonaistyömäärä n. 135 tuntia. Tentti järjestetään Moodlessa sovitun ajanjakson sisällä.

Sisältö

Opintojakson tavoitteet:
OSA1. Vihreä projektinhallinta
Vihreän projektitoiminnan taustakehitys, perustyökalut
Greenality, Biosfäärisääntömenetelemä, 4L

OSA 2, Vihreä prosessinhallinta:
Tavoitteena on luoda kuva vihreän prosessinhallinnan merkityksestä liiketoiminnan/organisaation johtamisessa. Tavoitteena on antaa valmiudet osallistua yritysten/organisaatioiden prosessien tunnistamiseen, mallintamiseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Pääsisältö rakentuu prosessiajattelun hyödyntämiseen johtamisessa sekä prosessien tunnistamis- ja mallintamismenettelyihin. Opintojaksolla perehdytään myös prosessien kytkemiseen strategioihin ja informaatioteknologian vaikutuksiin prosessien kehittämisessä ja uudistamisessa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edellytetään opinto-oikeutta ylemmän amkin opintoihin.

Arviointimenetelmät

Tentti, tehtävät ja YAMK-opiskeluosuudessa kehittämisraportti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tehtävät tai tentti ei ole suoritettu ollenkaan tai ei ole suoritettu hyväksytysti kurssiaikana.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan suoritus on puutteellinen; tuteitä, mutta lähteistössä on puutteita. Sisältö on kokonaisuutena niukkaa. Oma ajattelu puuttuu, jolloin ei tule esille yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä. Tentistä on saavutettu kuitenkin vähntään minimipistemäärä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan työskentely on sujuvaa ja itsenäistä; lopputuloksissa on vain vähän toivomisen varaa. Esee-/raporttivastauksissa on useita olennaisia asioita on esitetty ja havainnollistettu esimerkein. Oman ajattelun kautta teoria ja esimerkit tai eri näkökulmat kytkeytyvät toisiinsa. Tuotu esille olennaisia asioita ja vastauksista on luotu oman ajattelun kautta jäsentynyt kokonaisuus.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan työsuoritukset ovat erittäin sujuvia, tekniikka persoonallista; lopputulokset ovat oppimistehtävissä kuvattujen vaatimusten mukaisia. Edellisen lisäksi essee- ja raporttitehtävissä on tiedon ja eri näkökulmien syvällistä pohdintaa, vertailua tai arviointia.