Käyttäjälähtöinen suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: AM00BW37-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus kampuksella, luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät, Moodle.
Ajoitus ja läsnäolo
Kevät 2023.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus, Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteita suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä suunnittelutiimissä.
Opiskelija kasvaa kriittiseen ja vastuulliseen työotteeseen.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja presentoiden.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Esitystekniikat, CAD-työskentely.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivisuus .
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.