Tutkimus, kehittäminen ja innovaatiot sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU27-3027
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 05.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Jenni Hämäläinen
- Juha Roslakka
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LPR
Ryhmät
-
HLPRTH21SMTerveydenhoitajakoulutus 21SM Lappeenranta
-
HLTIEH21SMEnsihoitajakoulutus 21SM Lahti
-
HLPREH21SEnsihoitajakoulutus 21S Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata sosiaali- ja terveysalan yleisimmät tutkimusmenetelmät
- arvioida ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita ja luotettavuutta
- kuvata tutkimusprosessin vaiheet
- selittää innovaatio-käsitteen ja hyödyntää innovaatiotoimintaa oman alan kehittämisessä
- käyttää oman alansa keskeisimpiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä opinnäytetyön toteutuksessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Yksilö-/tiimi-/parityöskentely, oppimistehtävät, verkkotyöskentely.
Toteutus on kokonaan verkossa, eikä toteutukseen sisälly lähiopetusta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan ajalla: 25.9 - 5.11.2023
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi ja lisäksi opintojakson materiaaleissa suositeltu kirjallisuus
- Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, S.-M., Pietilä, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 2013, 25 (4), 291–301.
- Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk. Sivut 12 – 84.
- Kananen, J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk. Sivut 9 - 124.
- Ojasalo K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2020. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma pro.
- Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Turun amk. Puheenvuoroja 72. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
- Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun amk:n oppimateriaaleja 108. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
- Puusa, A. & Juuti, P. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018 (tai aik. painokset). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Tammi.
- Vilkka, H. 2014. Tutki ja mittaa. http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö, Moodle.
Sisältö
Tieteen filosofia, arkitieto ja tieteellinen ajattelu.
Opintojakson aikana opiskellaan määrällistä ja laadullista tiedonkeruuta ja analyysia, käydään läpi toiminnallinen opinnäytetyö sekä kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja eettisiä kysymyksiä sekä luotettavuutta opinnäytetyössä.
Lisäksi tutustutaan innovaatio -käsitteeseen ja mitä se tarkoittaa opinnäytetyössä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on tarkoitettu opiskeltavaksi siinä vaiheessa, kun opinnäytetyö on ajankohtainen. Opinnäytetyöprosessi aloitetaan välittömästi opintojakson suorittamisen jälkeen. Opintojakso on suoritettava ennen opinnäytetyön aloittamista.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus
Verkkotehtävien hyväksytty suoritus
Hyväksytty: taso 3
Opintojakson suorittaminen ahotointina toteutetaan näyttönä. Erillinen ohjeistus näytön vastaanottavalta opettajalta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Eri modulien hyväksytty suorittaminen (60% oikein).
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Opiskelija osaa
- sosiaali- ja terveysalan tutkimukseen ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät
- arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja tekstiä sekä tehdä lähdemerkinnät ohjeiden mukaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oman alansa uusinta keskeistä tutkimustietoa
- suunnitella kehittämistoimintaa tutkimuksellisella lähestymistavalla
- toteuttaa luotettavuuden ja eettisyyden periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- esittää innovatiivisia aiheita opinnäytetyölle
- kirjoittaa tieteellistyyppistä, argumentoitua ja oikeakielistä asiatekstiä.