Talonrakentamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: AT00CB15-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, yhdyskuntasuunnittelu (2022, 2023)
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Heikki Vehmas
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- välikoe (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLPRINFRA22SInfratekniikan koulutus 22S Lappeenranta
-
TLTIYKS22SYhdyskuntasuunnittelun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Harjoitukset
- välikoe
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää rakennuksen osien muodostaman kokonaisuuden ja niiden keskeiset tehtävät. Opiskelija tuntee ulkovaipan, pintojen ja ei-kantavien rakenteiden vaihtoehdot sekä täydentävät rakennusosat. Opiskelija ymmärtää rakennusten paloturvallisuuden keskeisimmät käsitteet ja kosteuseristämisen periaatteet. Opiskelija tuntee tavanomaisimmat rakennusalan merkinnät ja lupakäytännöt. Opiskelija osaa tietokoneavusteisen piirtämisen perusteet.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus: luennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyö ja tentti
Lisäksi AutoCAD-osio, jossa itsenäisesti tehtäviä harjoituksia (ATK)
Harjoitustyöt ja kurssikokeet tulee molemmat läpäistä hyväksytysti kurssin suorittamiseksi. Tuntitehtävät tulee palauttaa annettuun määräaikaan mennessä. Tuntitehtävistä saa pisteitä, jotka vaikuttavat arvosteluun.
AutoCAD-osiosta tulee palauttaa erikseen määritellyt tehtävät hyväksytysti.
Harjoitustyön palautus määräaikaan mennessä. Jos palautus tämän päivämäärän jälkeen, tulee palautuksesta sopia erikseen opettajan kanssa. Myöhässä palautus vaikuttaa arvosteluun.
Ajoitus ja läsnäolo
Tuntitehtävät ja harjoitustyöt ohjeistetaan luennoilla.
Ensimmäisillä tunneilla on läsnäolopakko (ohjeistukset kurssin suoritukselle), jos tunneilla ei käy kertaakaan tai ei ilmoita perusteltua syytä poissaoloista ensimmäisiin 3 kertaan poistetaan opiskelija kurssilta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson alussa luennoilla kerrottava kirjallisuus
RT-kortisto (Rakennustieto Oy) sekä muu rakennusalan liittyvä kirjallisuus
Uusintamahdollisuudet
Kurssikokeita 2 kpl. Kurssikokeiden ajankohdat on ilmoitettu lukujärjestyksessä.
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin ensimmäisillä tunneilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arviointipainotukset (ja ajankäyttö):
Välikokeet (2 kpl) ja tuntiharjoitukset 60%
Harjoitustyö 20 %
AutoCAD-harjoitukset 20%
Kaikki osa-alueet tulee suorittaa hyväksytysti kurssin läpäisemiseksi
Sisältö
Opiskelija ymmärtää rakennuksen osien muodostaman kokonaisuuden ja niiden keskeiset tehtävät.
- Opiskelija tuntee ulkovaipan, pintojen ja ei-kantavien rakenteiden vaihtoehdot sekä täydentävät rakennusosat.
- Opiskelija ymmärtää rakennusten paloturvallisuuden keskeisimmät käsitteet ja kosteuseristämisen periaatteet.
- Opiskelija tuntee tavanomaisimmat rakennusalan merkinnät ja lupakäytännöt.
CAD-osio:
Opiskelija:
- Ymmärtää CAD-suunnittelun periaatteet ja työkalut.
- Osaa AutoCAD-suunnittelun perusteet ja osaa tuottaa, muokata ja tulostaa suunnitelmia.
Arviointimenetelmät
Harjoitukset, tentti ja harjoitustyö. Tarkemmat arviointimenetelmät esitetään opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Joku seuraavista ehdoista toteutuu:
- Jompi kumpi kurssikokeista on hylätty
- Harjoitustyöt palauttamatta/hylätty
- Pakolliset harjoitustehtävät palauttamatta/hylätty
- Kurssin kokonaispisteet eivät riitä läpäisyyn -> Hylätty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
Osaa raportoida ja viestiä ammattimaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa