Yhdenvertaisuuden rakentaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU14-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 12-21.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 12-21)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 13-20)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 12 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 12.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 12-21.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 12-21)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 13-20)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 12 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 12.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.
Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä OSKE LAB -hankkeen kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikoilla 12-21.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 12-21)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 13-20)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 12 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 12.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.