Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Helena Hatakka
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoissa. Opintojaksolla verkossa ryhmämuotoisesti & oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä, tiiminä tehtäviä tehtäviä sekä moodle-tentti. Verkkotyöpajat toteutuvat viikoilla 3-11.
Kaikissa verkkotyöpajoissa tulee olla läsnä.
Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat (osa yhteisiä Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa):
- 20.1. 4h yhteinen aloitus Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa
- 27.1. 4h
- 10.2 .4h
- 16.2. 2h
- 10.3. 4h
- 16.3. 4h molempien opintojaksojen yhteinen päätösseminaari
Lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäisesti tehtävä Moodle-tentti 19.3. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vähintään kaksi seuraavista:
- Nurmi, J. et al. 2009. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY
- Sinkkonen, J. 2018.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
Lisäksi esim.:
- Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi. WSOY.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen
lisäksi mahdollinen muu luennoilla ilmoitettu materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa myös opinnollistamisen prosessin mukaisesti.
Työelämäyhteistyö
-
Uusintamahdollisuudet
Itsenäisen opiskelun Moodle-tentti vapaavalintaisena ajankohtana, kuitenkin 19.3.mennessä.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom-verkkoympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- verkkotyöpajat 1,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op
Sisältö
- kehityspsykologia psykologian osa-alueina, ihmisen kehityksen lainalaisuuksia
- kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa.
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen, dialoginen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti; arviointi: hyv/hyl
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta arviointitasoa 1, ja/tai ei lainkaan noudata aikatauluja.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja sen ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti.. Noudattaa hyvin aikatauluja, osallistumisaktiivisuus erittäin hyvää. Tieteellisen tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.