Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Helena Hatakka
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu sekä lähityöpajoissa että verkkotyöpajoissa. Opintojaksolla työskennellään kampuksella ja verkossa ryhmämuotoisesti & oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä, tiiminä tehtäviä tehtäviä sekä moodle-tentti. Verkkotyöpajat toteutuvat viikoilla 2, 3, 7, 11 ja 15.
Ensimmäisessä viikon 2 kontaktitapaamisessa kampuksella tulee olla paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista.
Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Työpajat (osa yhteisiä Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa):
- 12.1. 4h Työpaja KAMPUKSELLA yhteinen aloitus Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa
- 18.1. 4h Työpaja KAMPUKSELLA
- 17.2.4h VERKKOTYÖPAJA
- 13.3 4h VERKKOTYÖPAJA
- 14.3. 4h ITSENÄINEN TYÖSKENTELY annetun ohjeen mukaan
- 13.4. 6h VERKKOTYÖPAJA, molempien opintojaksojen yhteinen päätösseminaari
Lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäisesti tehtävä Moodle-tentti 16.4. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valinnaisesti käytetään vähintään kahta seuraavista:
- Nurmi, J. et al. 2009. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY
- Sinkkonen, J. 2018.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
Lisäksi esim.:
- Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi. WSOY.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen
Muu luennoilla ilmoitettu materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
-
Uusintamahdollisuudet
Itsenäisen opiskelun Moodle-tentti vapaavalintaisena ajankohtana, kuitenkin 23.4. mennessä.
Oppimisympäristö
Skinnarilan kampus, Moodle ja Zoom-verkkoympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- työpajat (verkko/kampus) 1,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op
Sisältö
- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus, temperamentti
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo työpajoissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti (hyv/hyl)
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta arviointitasoa 1, ja/tai ei lainkaan noudata aikatauluja.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Noudattaa hyvin aikatauluja, dialoginen osallistumisaktiivisuus aktiivista. Tieteellisen, tutkimukseen perustuvan tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.