Siirry suoraan sisältöön

Gerontologisen asiakkaan kokonaisvaltainen arviointi ja laadukas hoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CL56-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 31.03.2023

Ajoitus

01.05.2023 - 31.08.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, YAMK

Opettaja

  • Matleena Takaluoma

Opetusryhmät

  • Ohjauskerta 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjauskerta 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjauskerta 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYKL22S
    Kliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 22S Lahti
  • LABYKES23KH
    Kesäopinnot 2023 (YAMK)
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Ohjauskerta 1
  • Ohjauskerta 2
  • Ohjauskerta 3

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua
- toteuttaa kokonaisvaltaista geriatrista arviointia (CGA) ja näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvaa päätöksentekoa
- toteuttaa eettiseen perustaan pohjautuvaa päätöksentekoa erityisesti haavoittuvissa asiakasryhmissä
- hyödyntää teknologiaa ja digitaalisia palveluita ikääntyneen kokonaisvaltaisen toimintakyvyn ylläpitämisessä ja edistämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkototeutus 100 % Moodle-oppimisalustalla. Kurssin voit suorittaa oman aikataulun mukaisesti 1.5.2022 - 31.8.2023 välisenä aikana.

Verkkokurssi sisältää 4 palautettavaa tehtävää. Tehtävät tulee suorittaa annetussa järjestyksessä ja seuraava tehtävä avautuu, kun olet palauttanut edeltävän tehtävän.

Tehtävä 1: Gerontologisen asiakkaan hoidon ja palvelun arviointi (1 op)
Tehtävä 2 & 3 Gerontologisen asiakkaan hoitoon liittyvät eettiset näkökulmat (2op)
Tehtävä 4:Gerontologisen asiakkaan kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi, CGA (2 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin voit suorittaa oman aikataulun mukaisesti 1.5.2023 - 31.8.2023 välisenä aikana.
Opintojaksoon liittyvää ohjausta on saatavissa seuraavina aikoina Zoomissa. Zoom linkki opintojakson Moodlesivustolla. Ohjaukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Ohjaustunteja ei tallenneta.

Ohjausajat:
Ma 8.5.2023 klo 16.00-17.00
Ma 5.6.2023 klo 16.00- 17.00
Ma 7.8.2023 klo 16.00-17.00

Huomioi, ettei ohjausta ole saatavilla opettajien vapaajakson aikana 12.6- 6.8.2023 välisenä aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle-sivustolla on materiaalit, joka johdattelee opiskelijaa opintojakson keskeisiin teemoihin. Moodle-sivuston materiaalin käyttö tulee näkyä tehtävien teossa.

Moodlessa olevan materiaalin lisäksi opiskelijalta edellytetään myös itse hankittua näyttöön perustuvaa tietoa vastausten laadinnassa. Työssä tulee näkyä kaikki käytetyt lähteet.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä.
Opintojakoon liittyvien tehtävien palautus sulkeutuu 31.8.2023 ja tehtävien arviointi aloitetaan 1.9.2023.
Arviointiaika on 4 vko.
Täydennettävät tehtävät tulee palauttaa 2 viikon aikana saadusta arviointitiedosta.

Oppimisympäristö

Moodle-verkkoympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö jakaantuu Moodle-sivustolla olevaan materiaalin perehtymiseen, itsenäiseen tiedonhakuun ja tehtävien vastauksen laadintaan.

Sisältö

Gerontologinen hoitotyö
Hyvä vanhuus
Ikäihmisen hoidon laatusuositukset
Ikäihmisen hoitoa, palvelua ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Ikäihmisen hoitoon ja palveluun liittyvät eettiset ristiriidat
Itsemäärämisoikeuden tukeminen
Kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi (CGA)
Teknologian ja digitaalisten palvelujen hyödyntäminen ikääntyneen hoidossa, mahdollisuudet, haasteet ja eettisyys

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista.
Opintojakso on suunniteltu pääosin hoitotyön näkökulmasta ja opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti LAB ammattikorkeakoulun Kliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) opiskelijat.

Arviointimenetelmät

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Tehtävät 1-3 arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä.
Tehtävä 1: Gerontologisen asiakkaan hoidon ja palvelun arviointi (1 op)
Tehtävä 2 & 3 : Gerontologisen asiakkaan hoitoon liittyvät eettiset näkökulmat (2op)
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään arviointikriteerien taso 1 osaamista.

Tehtävä 4: Gerontologisen asiakkaan kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi, CGA (2 op) arvioidaan numeraalisesti ja tästä arvioinnista muodostuu opintojakson numero.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole palautettu määräaikaan mennessä.
Hylätty suoritus mistä tahansa neljästä tehtävästä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa
- arvioida gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua

- käyttää asiantuntijuustieto- ja taitotasoa geriatrisessa arvioinnissa

- arvioida eettisyyteen pohjautuvaa laadukasta hoitoa ja palvelua

- arvioida teknologian ja digitaaliten palveluiden käytön vaikutuksia ikäihmisen hoidossa ja palveluissa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa
- kriittisesti arvioida ja kehittää gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua

- käyttää ja soveltaa asiantuntijuustieto- ja taitotasoa kokonaisvaltaisessa geriatrisessa arvioinnissa

- arvioida ja kehittää eettisyyteen pohjautuvaa laadukasta hoitoa ja palvelua

- arvioida teknologian ja digitaaliten palveluiden käytön vaikutuksia ikäihmisen hoidossa ja palveluissa sekä kehittää ja johtaa toimintaa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa
- kriittisesti arvioida ja kehittää innovatiivisesti gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua

- käyttää ja soveltaa kriittisesti moniammatillista asiantuntijuustieto- ja taitotasoa kokonaisvaltaisessa geriatrisessa arvioinnissa

- kriittisesti arvioida ja kehittää eettisyyteen pohjautuvaa laadukasta hoitoa ja palvelua

- kriittisesti arvioida teknologian ja digitaaliten palveluiden käytön vaikutuksia ikäihmisen hoidossa ja palveluissa sekä kehittää ja johtaa toimintaa