Sosiaali- ja terveyspalveluiden ekosysteemi (5 op)
Toteutuksen tunnus: YTS0080-19004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 13.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 24.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYKL22SKliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida sote-alan monimuotoista ekosysteemiä
- arvioida yhdyspintatoiminnan haasteita, vaikutussuhteita ja seurauksia
- kehittää ja arvioida sosiaali ja terveyspalveluiden tuottamiseen liittyvää prosessia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteita ovat, että opiskelija
-osaa tunnistaa ja arvioida sote-alan monimuotoisia ekosysteemeitä
-osaa arvioida yhdyspintatoiminnan haasteita, vaikutussuhteita ja seurauksia
- tuottaa ehdotuksia sote-palveluiden kehittämiseen
Toteutus muodostuu itseopiskelusta ja oppimistehtävistä. Itseopiskelua tukee verkossa saatavilla olevat nauhoitetut luennot, materiaalit. Opintojakso on jaettu kolmeen teemaan, joista jokaisesta on laadittava kirjallinen oppimistehtävää (essee) yksilötehtävänä. Jokainen tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5 /hylätty. Kurssiarvosanan saaminen edellyttää hyväksyttyä arviointia kaikista oppimistehtävistä. Koko opintojakson arvosana muodostuu hyväksytysti suoritettujen tehtävien(3) arvosanojen keskiarvosta.
Ajoitus ja läsnäolo
Toteutusajankohta 1.8-24.9.2023
Oppimistehtävien palautusajat:
- Oppimistehtävä 1: Sote-ekosysteemit, Palautus 27.8. mennessä
- Oppimistehtävä 2: Julkiset hankinnat. Palautus 10.9. mennessä
- Oppimistehtävä 3: Yhdyspinnat ja kestävät ratkaisut. Palautus 24.9 mennessä.
Kurssilla ei ole läsnäolovelvoitetta. Opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja opetusmateriaali sekä siihen liittyvät ohjeet ovat saatavilla moodlessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
-
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä ja yksi opintopiste vastaa keskimäärin opiskelijan 27 työtuntia. Opiskelijan ajankäyttä ja kuormitus muodostuu opetusmateriaaliin tutustumisesta ja kirjallisista oppimistehtävistä.
Arviointimenetelmät
Opintojakson
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Oppimistehtävän / oppimistehtävien ohjeita ei ole noudatettu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistehtävä 1:
Opiskelija käyttää sote-ekosysteemien peruskäsitteitä ja teoriaa. Opiskelija kuvailee sote-palvelujen kehittämistä ekosysteemeissä.
Oppimistehtävä 2:
Lähdemateriaalia on hyödynnetty niukasti. Opiskelija esittelee yksittäisiä hankintaprosessiin liittyviä tekijöitä.
Oppimistehtävä 3:
Opiskelija tarkastelee yhden tieteellisen artikkelin perusteella palvelujen kehittämistä ekosysteemeissä kuvailemalla yhdyspintoja ja kestäviä ratkaisuja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistehtävä 1:
Opiskelija käyttää sote-ekosysteemien peruskäsitteitä ja teoriaa sujuvasti. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida sote-palvelujen kehittämistä ekosysteemeissä.
Oppimistehtävä 2:
Lähdemateriaalia on hyödynnetty julkisten hankintojen tarkastelussa kattavasti. Opiskelija kuvailee hankintaprosessiin liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Opiskelija tunnistaa hankintaprosessiin kokonaisuuden ja siihen liittyviä keskeisiä tekijöitä.
Oppimistehtävä 3:
Opiskelija tarkastelee useisiin lähteisiin viittaamalla palvelujen kehittämistä ekosysteemeissä kattavasti yhdyspintojen ja kestävien ratkaisujen näkökulmista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistehtävä 1:
Opiskelija käyttää sote-ekosysteemien peruskäsitteitä ja teoriaa kattavasti sekä monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida kriittisesti sote-palvelujen kehittämistä ekosysteemeissä kriittisesti ja monipuolisesti eri näkökulmista.
Oppimistehtävä 2:
Lähdemateriaalia on hyödynnetty julkisten hankintojen tarkastelussa analyyttisesti ja kriittisesti. Opiskelija osoittaa hallitsevansa kattavasti ja monipuolisesti hankintaprosessiin liittyviä tekijöitä.
Oppimiatehtävä 3:
Opiskelija tarkastelee useisiin korkealaatuisiin lähteisiin viittaamalla palvelujen kehittämistä ekosysteemeissä analyyttisesti ja kriittisesti yhdyspintojen sekä kestävien ratkaisujen näkökulmista.