Palvelujen konseptointi sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CS70-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Marjut Suokas
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSTPAMU23KVSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää konseptoinnin tietoperustaa
- muotoilla käyttäjien tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja
- arvioida palvelukonsepteja sekä käyttäjien että palvelun tuottajan näkökulmasta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely
Ajoitus ja läsnäolo
Moodle ja ennakkotehtävä avataan viikolla 23.
Kontaktipäivät 23.8 ja 20 .9 klo 9-16.
Kontaktipäivilla ei ole läsnäolovelvoitetta. Keskeiset osiot nauhoitetaan. Ryhmätöiden purkua ei nauhoiteta
Opintojaksotehtävä ja itsearviointi palautetaan 19.10 mennessä.Tämän jälkeen tehdään vertaisarviointi.
Arvioinnit ovat Pepissä 30.11 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hassi,L., Maila, R & Paju, A. 2015. Kehitä kokeillen : organisaation käsikirja. Helsinki:Talentum Pro. Sisällysluttelo katsottavissa osoitteessa
https://kehitakokeillen.fi/wp-content/uploads/2016/01/kehita_kokeillen_preview.pdf
Lisäksi palvelumuotoilun peruskirjallisuus ja Moodlessa olevat lähteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 1 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 2,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
Sisältö
konseptointi, kokeilut, ketterä kehittäminen, yhteiskehittäminen, osallistaminen, palvelumallin implementointi, tuplatimantti, palvelumuotoilu
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksen ydinopintoja. Tämän koulutuksen opiskelijat otetaan ensisijaisesti opintojaksolle ja muut ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojakso edellyttää edeltävinä opintoina seuraavien opintojaksojen opiskelua:
YH00CS67 Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalalla 5 op
YH00CS95 Käyttäjäymmärrys kehittämisen lähtökohtana sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op
Opintojakson vastuuopettaja Tarja Korpela tarja.korpela@lab.fi
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt itse- eikä vertaisarviointia
Välitehtävää ei ole tehty
Opintojaksotehtävä on hylätty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää ¨palvelumuotoilun tietoperustaa ja käsitteitä
- muotoilee käyttäjien tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin). Esittää palvelukonseptin.
- hyödyntää konseptoinnin malleja ja menetelmiä palvelun kehittämisessä
- esittää keinoja ja menetelmiä palvelumallin hyötyjen arvoimiseksi
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun tietoperustaa ja käsitteitä
- muotoilee käyttäjien tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin). Perustelee tehdyt valinnat kirjallisuuden avulla. Esittää visuaalisia keinoja hyödyntävän palvelukonseptin. .
- hyödyntää monipuolisesti konseptoinnin malleja ja menetelmiä palvelun kehittämisessä
- esittää keinoja ja menetelmiä palvelumallin hyötyjen arvoimiseksi laadukkaiden lähteiden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadukkaisiin ja ajantaisiin lähteisiin perustuvaa palvelumuotoilun tietoperustaa ja käsitteitä.
- muotoilee käyttäjien tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin). Perustelee tehdyt valinnat laadukkaan kirjallisuuden avulla. Esittää visuaalisessti oivaltavan palvelukonseptin.
- hyödyntää monipuolisesti ja oivaltavasti konseptoinnin malleja ja menetelmiä palvelumallin kehittämisessä
- esittää monipuolisia keinoja ja menetelmiä palvelumallin hyötyjen arvoimiseksi ja käyttää arvioinnissa laadukkaita lähteitä. .