Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA89-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 08.10.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Elina Herttuainen
- Heidi Väisänen
- Teija Maukonen
- Sanna Spets
Opetusryhmät
- Aloitusluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot ja harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Imetysohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH21KTerveydenhoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Aloitusluento
- Luennot ja harjoitukset
- Simulaatio
- Seminaari
- Tentti
- Näyttö
- Harjoitukset
- Imetysohjaus
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Opintokäynti/ekskursio
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
- toteuttaa ja arvioida lasta odottavan ja lapsiperheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa.
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisen perhesuunnittelun.
- toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen työmenetelmiä äitiys- ja lastenneuvolatyössä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheiden hyvinvoinnin ja lapsen kehitysympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta edistäen.
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida raskauden aikaisen ja synnytyksen jälkeisen seurannan, tunnistaa tavallisimmat häiriöt ja perheen lisätuen tarpeet sekä ohjata tarvittaessa jatkohoitoon ja tarjota perheelle asiakaslähtöistä tukea riittävän varhain.
- toimia asiakaslähtöisesti synnytyksen hoidossa.
- arvioida ja tukea vanhemmuutta sekä lapsen kasvua ja kehitystä, tunnistaa lapsen terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja vahvistaa perheiden voimavaroja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kokonaisuus 10op
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö 8op
- Itsenäinen opiskelu ja ennakkotehtävät verkossa
- Lähiopetus kampuksella (luennot jotka sisältävät harjoituksia), simulaatiot, seminaari, tentti
Imetysohjaus 1op
- Luennot lähiopetus kampuksella.
- Itsenäiset- ja ryhmätehtävät verkossa.
- Imetysohjausnäyttö kampuksella.
Rokotusosaamisen syventäminen 1op
-Portfolio
-Verkkotentti
Ajoitus ja läsnäolo
Simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
NEUKO -tietokanta THL
Moodle -verkkoympäristön sisältämä ja muu opintojaksolla ohjeistettu materiaali.
Soveltuvin osin myös:
-Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL 2013. Mäki, Wikström, Hakulinen-Viitanen, Laatikainen.
-Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa, Menetelmäkäsikirja, THL. 2017. Hakulinen-Viitanen, Hietanen-Peltola, Hastrup, Wallin & Pelkonen.
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL 2012 opas 22.
Imetysohjaus:
- Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma Suomessa vuosille 2018-2022. THL 24 / 2017.
- Deufel, Maila & Montonen, Elisabet. Onnistunut Imetys. 2017.
- Ryhmätyöraportit ja muu tunnilla jaettu materiaali. Moodle oppimisympäristö.
Rokotusosaaminen:
- Verkkokurssilla osoitettu materiaali
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon sisältyvä tentti.
Tarvittaessa uusintatenttipäivät.
Oppimisympäristö
Itsenäinen, ohjeistettu opiskelu verkossa.
Moodle -oppimisympäristö.
Lähiopetus LAB-Lappeenrannan kampuksella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10op vastaa 270h opiskelijan työtä
Sisältö
Opintojakso (10 op) sisältää seuraavat osiot:
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (8 op). Imetysohjaus (1 op). Rokotusosaamisen syventäminen (1 op)
Sisällöt:
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (8 op). Rokotusosaamisen syventäminen (1 op).
Näyttöön perustuva äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajatyö, vanhemmuuden voimavarojen arviointi ja tukeminen. Perheen hyvinvoinnin edistäminen.
Normaalin raskauden seuranta ja lisäseurantaa edellyttävät tilanteet, asiakaslähtöinen ohjaus ja neuvonta, moniammatillinen yhteistyö.
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta, lapsiperheen hyvinvoinnin ja vanhemmuuden tukeminen, terveyden edistäminen ja tartuntatautien ehkäisy, kansallisen rokotusohjelman toteutus.
Terveydenhoitajan työmenetelmät äitiys- ja lastenneuvolassa, määräaikaiset, laajat ja yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset, varhaisen vuorovaikutuksen ja muun perheen sisäisen vuorovaikutuksen havainnointi ja parisuhteen tukeminen, tavoitteellinen terveysneuvonta, kotikäynnit, ryhmämuotoinen toiminta.
Imetysohjaus (1 op)
WHO:n määrittelemä imetysohjaajakoulutus ja imetysohjausnäyttö.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lähtökohtaisesti Ammatillisen ydinosaamisen opinnot (vähintään 150op).
Arviointimenetelmät
Lasta odottavien ja lapsiperheidenterveydenhoitajatyö (8 op):
Ennakkotehtävien suorittaminen hyväksytysti annetussa aikataulussa
Osallistuminen opetukseen, simulaatioihin, sekä seminaarityön tekemiseen.
Tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointi 1-5.
Imetysohjauskurssi / WHO / UNICEF ( 1 op)
Osallistuminen verkko-opetukseen, näyttökoe suoritetaan sairaalan vierihoito-osastolla ammatillisen harjoittelun yhteydessä.
Rokotusosaamisen syventäminen (1 op)
Portfolion ja verkkotentin suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata vain osittain lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön periaatteeita ja käsitteitä.
Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. Ammatillisen ajattelun ja terveydenhoitajatyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön keskeiset periaatteet ja käsitteet, ymmärtää teoriaperustan merkityksen, mutta ei täysin kykene soveltamaan sitä.
Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa esittää systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Opiskelija soveltaa teoriaperustaa lasta odottavan ja lapsiperheen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Pohdinta on kriittistä ja osoittaa itsenäistä ajattelua.