Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA89-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 25.02.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Heidi Väisänen
- Teija Maukonen
- Elina Herttuainen
- Sanna Spets
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Yhteinen orientaatiopäivä muuntokoutukseen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH23SMUTerveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 23SMU Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Yhteinen orientaatiopäivä muuntokoutukseen
Osaamistavoitteet
- toteuttaa ja arvioida lasta odottavan ja lapsiperheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa.
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisen perhesuunnittelun.
- toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen työmenetelmiä äitiys- ja lastenneuvolatyössä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheiden hyvinvoinnin ja lapsen kehitysympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta edistäen.
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida raskauden aikaisen ja synnytyksen jälkeisen seurannan, tunnistaa tavallisimmat häiriöt ja perheen lisätuen tarpeet sekä ohjata tarvittaessa jatkohoitoon ja tarjota perheelle asiakaslähtöistä tukea riittävän varhain.
- toimia asiakaslähtöisesti synnytyksen hoidossa.
- arvioida ja tukea vanhemmuutta sekä lapsen kasvua ja kehitystä, tunnistaa lapsen terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja vahvistaa perheiden voimavaroja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kokonaisuus 10 op:
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö
- Itsenäinen opiskelu ja ennakkotehtävät verkossa
- Lähiopetus, harjoitukset, simulaatiot, tentti
Imetysohjaus
- Verkkoluennot, itsenäiset tehtävät
Rokotusosaaminen
-Erilliset verkkokurssit
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetuspäiviin osallistuminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali, keskeisenä mm. THL: Neuko-tietokanta.
Moodle -verkkoympäristön sisältämä ja muu opintojaksolla ohjeistettu materiaali.
Soveltuvin osin myös:
-Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL 2013. Mäki, Wikström, Hakulinen-Viitanen, Laatikainen.
-Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa, Menetelmäkäsikirja, THL. 2017. Hakulinen-Viitanen, Hietanen-Peltola, Hastrup, Wallin & Pelkonen.
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL 2012 opas 22.
Imetysohjaus:
- Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma Suomessa vuosille 2018-2022. THL 24 / 2017.
- Deufel, Maila & Montonen, Elisabet. Onnistunut Imetys. 2017.
- Ryhmätyöraportit ja muu tunnilla jaettu materiaali. Moodle oppimisympäristö.
Rokotusosaaminen:
- Verkkokurssilla osoitettu materiaali
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon sisältyvä yksilötentti
Sovitut uusintatenttipäivät
Oppimisympäristö
Itsenäinen opiskelu verkossa
Moodle -oppimisympäristö
Lähiopetus LAB-Lappeenrannan kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op vastaa 270 h opiskelijan työtä
Sisältö
Opintojakso (10 op) sisältää seuraavat osiot:
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö, Imetysohjaus, Rokotusosaaminen
Sisällöt:
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö
Näyttöön perustuva äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajatyö, vanhemmuuden voimavarojen arviointi ja tukeminen. Perheen hyvinvoinnin edistäminen.
Normaalin raskauden seuranta ja lisäseurantaa edellyttävät tilanteet, asiakaslähtöinen ohjaus ja neuvonta, moniammatillinen yhteistyö.
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta, lapsiperheen hyvinvoinnin ja vanhemmuuden tukeminen, terveyden edistäminen ja tartuntatautien ehkäisy, kansallisen rokotusohjelman toteutus.
Terveydenhoitajan työmenetelmät äitiys- ja lastenneuvolassa, määräaikaiset, laajat ja yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset, varhaisen vuorovaikutuksen ja muun perheen sisäisen vuorovaikutuksen havainnointi ja parisuhteen tukeminen, tavoitteellinen terveysneuvonta, kotikäynnit, ryhmämuotoinen toiminta.
Imetysohjaus
Imetyssuositukset ja imetyksen kansallinen tukeminen. WHO / Unicef, Kymmenen askelta onnistuneeseen imetykseen perusteluineen. Markkinointikoodi ja toimintasuunnitelma imetyksen edistämiseksi työyhteisöissä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Sairaanhoitajatutkintoon sisältyvät opinnot
Tähän opintojaksoon liittyvää harjoittelujaksoa ei voi aloittaa ennen kuin teoriaopinnot on suoritettu
Arviointimenetelmät
Lasta odottavien ja lapsiperheidenterveydenhoitajatyö:
Verkko-opiskelun tehtävien suorittaminen hyväksytysti annetussa aikataulussa
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Tentin suorittaminen hyväksytysti.
Imetysohjauskurssi / WHO / UNICEF
Verkkoluentojen seuraaminen ja itsenäisten oppimistehtävien hvyäksytty suoritus.
Näyttökoe suoritetaan erillisen ohjeen mukaan.
Rokotusosaaminen:
Portfolioiden ja verkkotenttien suorittaminen hyväksytysti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata vain osittain lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön periaatteeita ja käsitteitä.
Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. Ammatillisen ajattelun ja terveydenhoitajatyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön keskeiset periaatteet ja käsitteet, ymmärtää teoriaperustan merkityksen, mutta ei täysin kykene soveltamaan sitä.
Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa esittää systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Opiskelija soveltaa teoriaperustaa lasta odottavan ja lapsiperheen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Pohdinta on kriittistä ja osoittaa itsenäistä ajattelua.