Strateginen muotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CG75-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata strategisen muotoilun yleisperiaatteet
- konseptoida uusia arvonluontimalleja soveltamalla muotoiluajattelua (design thinking) sekä
tulevaisuus- ja ideointimenetelmiä innovaatiotoimintaan
- esitellä asiakkaan brändin huomioon ottavan konseptin
- laatia tavoitteet ja alustavan suunnitelman muotoilustrategialle.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Strateginen muotoilu - mitä se tarkoittaa?
Miten strateginen muotoilu eroaa perinteisestä muotoilusta?
Strateginen muotoilu hyödyntää muotoilun menetelmiä ja lähestymistapoja yrityksen kokonaisvaltaisessa kehittämisessä. Strategisessa muotoilussa monialaiset, ratkaisukeskeiset ja luovat työskentelytavat nousevat lähtökohdaksi tulevaisuuden toimintojen ja ratkaisujen suunnittelussa.
Muotoiluajattelun ja muotoilun strategisen käytön avulla luodaan kestäviä toimintaedellytyksiä julkishallinnolle ja elinkeinoelämälle. Merkityksellisiä sekä tärkeitä tuotteita ja palveluita asiakkaille.
Tulevaisuuden ennakointi osana yrityksen strategiaa
- > Onnistunut strategia nojaa tulevaisuuteen. Miltä toiminnan ja palveluiden tulisi silloin näyttää? Miten tunnistamme meitä koskevat muutosvoimat? Kuinka otamme huomioon vastuullisuuden? Uudet uudet yllättävät haasteet?
Muotoiluajattelu toimii välineenä tulevaisuuden hallinnassa?
Brändikokemuksen rakentaminen
- > Kokonaisvaltainen brändikokemus on edellytys menestykselle. Asiakkaan ja yrityksen kohtaamispisteet ovat tärkeitä – kertovatko ne samaa tarinaa? Olipa kyse tuotteesta tai palvelusta, markkinoinnista tai viestinnästä, yhtenäinen ja johdonmukainen asiakaskokemus kaikissa kanavissa vahvistaa brändiä. Tämän palapelin kokoaminen mm. palvelumuotoilun avulla on haastava ja laaja tehtävä, ja oleellinen osa tämän päivän muotoilujohtamista.
Ajoitus ja läsnäolo
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo 80%
Oppimisympäristö
Oppimisympäristö
LAB Muotoiluinstituutti, Zoom, Toimeksiantajien toimintaympäristö, mahdolliset excursiot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
140 tuntia / lukukausi
Sisältö
Sisältö
- Strategisen muotoilun maailma
tulevaisuuskuvan rakentaminen
- ennakointi ja visio-työskentely
Keskeiset muutossuunnat?
- Strategisen muotoilun prosessi
-> innovaatioprosessit > sosiaaliset innovaatiot
- Muotoilu kilpailukuvyn rakentajana?
> Miten kiihdytetään uuden syntyä?
- Systeeminen muotoilu
- Strategisen muotoilun työvälineet
- Strategisen muotoilun arvo, seuranta ja mittaaminen
- Strategian implementointi käytäntöön
- Strategisen muotoilijan työnkuva ja työelämän tarpeet
-> Strateginen muotoilija on työelämän Generalisti
Arviointimenetelmät
Toteutuksen itsearviointi (sisältö, opetus, aikataulutus, arviointi jne) (ei näy opiskelijoille)
Lehtorin arviointi, itse- ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko hylätty - 5.
Suoritustapa
Kurssin arviointi tehdään itseopiskelutehtävien ( x kpl) perusteella. Näistä tehtävistä osa on keskustelutehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty/hylätty-asteikolla. Opiskelijan saama numeerinen loppuarvosana määräytyy loppujen itseopiskelutehtävien ( x kpl) sekä ryhmätyön keskiarvon perusteella. Arvosana ilmoitetaan asteikolla 0-5.
Itseopiskelutehtävien palautukset toivotaan mieluiten PDF-muodossa, sillä se on luettavissa suoraan Moodlen arviointisivun näkymässä ja nopeuttaa siten arviointia, mutta myös muut tiedostomuodot hyväksytään.
1) Kaikkien itseopiskelutehtävien (x kpl) hyväksytty suorittaminen on edellytys suoritusmerkinnän saamiselle kurssista. Opintoryhmissä esiteltyjä asioita syvennetään itseopiskelun keinoin. Tehtävät tehdään yksilötöinä. Identtisiä, yhdessä tehtyjä vastauksia ei hyväksytä, ellei tehtävänannossa toisin mainita.
2) Aktiivinen osallistuminen opintoryhmätyöskentelyyn. Kysy harjoituskurssin poissaolokäytäntö omalta opettajaltasi. Suositus läsnäolosta vähintään 80%.
Opiskelijoiden välinen vuorovaikutus on tärkeä osa oppimista. Ryhmässä oppimisen muotoja kutsutaan yhteisölliseksi oppimiseksi. Tulevaisuudentutkimuksessa eniten käytetyt menetelmät perustuvat myös ryhmätyöskentelylle. Tulevaisuusopintojen ohjaus tapahtuu pääosin opintoryhmässä ja opiskelijana sinun odotetaan aktiivisesti osallistuvan opintoryhmäsi työskentelyyn.
Tarkentavia ohjeita vuorovaikutukseen
Koska kyseessä on harjoituskurssi, jolla tehdään paljon erilaisia harjoituksia ja ryhmätehtäviä, on hyvä muistaa alla olevat perusperiaatteet;
Vuorovaikutus kameran ja mikrofonin välityksellä on osa oppimista ja tällä jaksolla kaikki käyttävät kameraa ainakin pienryhmätyöskentelyssä.
Yksityisyyden suojaamiseksi kiinnitä huomiota siihen, mitä taustalla näkyy. esim. voit valita itsellesi valmiin taustakuvan tai sumentaa videon taustan, jos opiskelutilassasi on muitakin ihmisiä tai jotain sellaista, mitä ei ole hyvä jakaa vieraille kameran välityksellä.
Tällä opintojaksolla haastetaan paljon ajattelua ja toivotaan erilaisia näkemyksiä tulevaisuuden vaihtoehtoisista kehityskuluista. Turvallinen sosiaalinen tila määrittyy ihmisten keskinäisessä vuorovaikutuksessa ja jokaisella näihin opintoihin osallistujalla on siitä myös vastuu.
Pyrimme rakentavaan keskusteluun ja puheenvuoroihin. Ole huomaavainen kommentoidessasi, kuuntele muiden näkemyksiä äläkä mene henkilökohtaisuuksiin. Kritiikin tulee olla aina perusteltua eikä henkilöön kohdistuvaa.
Otamme huomioon erilaiset tavat oppia. Kuuntele, kun toinen puhuu. Huolehdi, että kaikki halukkaat tulevat keskustelussa kuulluiksi ja pääsevät osalliseksi.
Saa kysyä tyhmiä kysymyksiä ja mokat ovat sallittuja – voi luottaa siihen, että niistä saa rakentavaa palautetta ja että niistä päästään eteenpäin. Annetaan toisillemme tilaa erehtyä ja ollaan armollisia, itsellemme ja muille.
Ryhmässä työskentely edellyttää organisoitua vuorovaikutusta, jonka tulee olla tavoitteellista ja tuloksellista. Ryhmässä pohditaan muun muassa seuraavia kysymyksiä: Mikä on olennaista opiskeltavassa aineistossa? Antavatko käytettävissä olevat mallit liian yksipuolisen kuvan ilmiöiden suhteista? Kuvaako valittu esimerkki todella sitä ilmiötä, jota sen halutaan kuvaavan? Tulevaisuudentutkimuksen menetelmät perustuvat usein omakohtaisen pohdinnan ja ryhmätyöskentelyn yhdistelmään. Ryhmässä työskentely on ongelmanratkaisulähtöistä ja keskusteluun perustuvaa. Siksi ryhmätyöskentely sopii erityisen hyvin myös tulevaisuudentutkimuksen opiskelutavaksi.
Arviointi
Seuraavat arvosanat ovat käytössä oppimissuoritusten arvioinnissa:
5 Erinomainen - - Erinomainen suoritus .
4 Kiitettävä - - Keskitasoa parempi suoritus.
3 Hyvä - - Keskitasoa vastaava suoritus sisältäen puutteita.
2 Tyydyttävä - - Hyväksytään, mutta sisältää huomattavia puutteita ja virheitä.
1 Riittävä - - Täyttää minimikriteerit.
0 Hylätty/Korjattava - - Opintojen suorittaminen edellyttää lisäopiskelua.
Oppimissuoritusten arvosteluun mahdollisesti liittyviin ongelmiin sovelletaan samoja periaatteita kuin yleensäkin. Peruslähtökohta on se, että jos olet tyytymätön arvosanaasi, ota yhteyttä suoraan suorituksen tarkastajaan.
********************************************************
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
0 Hylätty/Korjattava - - Opintojen suorittaminen edellyttää lisäopiskelua.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1 Riittävä - - Täyttää minimikriteerit.
2 Tyydyttävä - - Hyväksytään, mutta sisältää huomattavia puutteita ja virheitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
4 Kiitettävä - - Keskitasoa parempi suoritus.
3 Hyvä - - Keskitasoa vastaava suoritus sisältäen puutteita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5 Erinomainen - - Erinomainen suoritus .