Siirry suoraan sisältöön

Markkinointiviestintä ja brändäys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CE50-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 29.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 42

Koulutus

  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)

Opettaja

  • Marion Robinson
  • Heikki Nuutinen

Opetusryhmät

  • GR + UXUI (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti

Pienryhmät

  • GR + UXUI

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata markkinointiajattelun käsitteellisen taustan, sisällön ja tunnuspiirteet
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen menetelmiä omassa ammatillisessa toiminnassa
- tehdä markkinointisuunnitelman
- valita markkinointiviestintään ja brändäykseen tarkoituksenmukaiset keinot ja kanavat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

• Luennot (lähtökohtaisesti lähiopetuksena)
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Teoriaan tutustuminen keskeisen kirjallisuuden avulla.
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita

Opintojakso on yhteistoteutus graafisen suunnittelun ja uxuin kanssa. Sisältö on yleispätevää ja varsinaista alakohtaisuutta ei opintojaksolla erikseen ole.
Opintojakso luo pohjan brändiymmärrykseen ja visuaalisen markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin suunnittelijan työssä. Perusterminologia, teoriat ja menetelmät otetaan haltuun opintojakson aikana. Tämä opintojakso pohjustaa 3. vsk tulevaa Brändistudiota.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolopakko 80 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot

Opintojakson kirjallisuus jaetaan moodlessa.
Keskeiset teokset: Alina Wheeler Designing brand indentity, Philip Kotler Marketing 2.0 - 5.0 -teokset, Marty Neumeierin teokset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Työelämäyhteistyö

Kurssille pyritään saamaan mukaan oikeat yrityksiä, joille tehdään brändisuunnittelua.

Oppimisympäristö

Kurssi toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Opintojakson moodle.
Mahdolliset yritysvierailut Lahti/Helsinki.

Sisältö

Kurssiluennot toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden opinnot ja teoriapohja oltava alla jotta voi osallistua.

Arviointimenetelmät

5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.

4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.

3
Ollut paikalla vähintään 70 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.

2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.

1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).

0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5