Markkinointiviestintä ja brändäys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CE50-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 29.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 42
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Marion Robinson
- Heikki Nuutinen
Opetusryhmät
- GR + UXUI (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIUXUI22SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
- GR + UXUI
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata markkinointiajattelun käsitteellisen taustan, sisällön ja tunnuspiirteet
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen menetelmiä omassa ammatillisessa toiminnassa
- tehdä markkinointisuunnitelman
- valita markkinointiviestintään ja brändäykseen tarkoituksenmukaiset keinot ja kanavat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Luennot (lähtökohtaisesti lähiopetuksena)
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Teoriaan tutustuminen keskeisen kirjallisuuden avulla.
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita
Opintojakso on yhteistoteutus graafisen suunnittelun ja uxuin kanssa. Sisältö on yleispätevää ja varsinaista alakohtaisuutta ei opintojaksolla erikseen ole.
Opintojakso luo pohjan brändiymmärrykseen ja visuaalisen markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin suunnittelijan työssä. Perusterminologia, teoriat ja menetelmät otetaan haltuun opintojakson aikana. Tämä opintojakso pohjustaa 3. vsk tulevaa Brändistudiota.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolopakko 80 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot
Opintojakson kirjallisuus jaetaan moodlessa.
Keskeiset teokset: Alina Wheeler Designing brand indentity, Philip Kotler Marketing 2.0 - 5.0 -teokset, Marty Neumeierin teokset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Työelämäyhteistyö
Kurssille pyritään saamaan mukaan oikeat yrityksiä, joille tehdään brändisuunnittelua.
Oppimisympäristö
Kurssi toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Opintojakson moodle.
Mahdolliset yritysvierailut Lahti/Helsinki.
Sisältö
Kurssiluennot toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden opinnot ja teoriapohja oltava alla jotta voi osallistua.
Arviointimenetelmät
5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
3
Ollut paikalla vähintään 70 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.
2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.
1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).
0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5