Siirry suoraan sisältöön

Kuvitusstudio (20 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CM55-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 23

Koulutus

  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)

Opettaja

  • Anna Sailamaa
  • - LAB_virtuaaliopettaja_GR_01

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIGR21S
    Graafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:

Tarinallinen kuvittaminen (5 op)
Opiskelija osaa
- suunnitella kuvituskokonaisuuksia lastenkirjallisuuteen, kaunokirjallisuuteen ja muihin tarinankerronnan kautta eteneviin julkaisuihin sekä oppi- ja opaskirjoihin
- luoda kuvituskonseptin ja kuvittaa yhtenäiseen tarinaan perustuvan kokonaisuuden.

Journalistinen kuvittaminen (5 op)
Opiskelija osaa
- tuottaa kuvituskuvaa toimeksiannon perusteella
- tuottaa kuvituksia sanallisen viestinnän tueksi ja tuottaa informaatiografiikkaa
- kerätä visuaalista tietoa ja rakentaa kuvallista näkökulmaa erilaisiin tekstityyleihin
- yksittäiseen kuvituskuvaan perustuvan kuvakerronnan menetelmät.

Animoitu kuvitus (5 op)
Opiskelija osaa
- tuottaa digitaalista kuvituskuvaa, johon on lisätty liikegrafiikkaa
- tuottaa animoitua infografiikkaa, markkinointi- ja mainoskuvitusta sekä muuta yhteisö- ja yritysviestintää
- liikkuvaan kuvituskuvaan perustuvia kuvakerronnan menetelmiä.

Sarjakuvailmaisun perusteet (5 op)
Opiskelija osaa
- yhtenäiseen tarinaan perustuvan kuvakerronnan keinot ja menetelmät
- yhtenäisenä tarinana rakentuvan kokonaisuuden kuvittaminen ja kuvituskonseptin luominen.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus ja ohjaus tapahtuu lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetuksena kampuksella ryhmätapaamisissa, opetukselle merkattuina päivämäärinä ja kellonaikoina. Opetusta tai ohjausta ei anneta yksilöohjauksessa tai opetuksen aikatauluista poikkeavina aikoina. Osallistuminen aloituskerralle on pakollista ja edellytys osallistumiselle.

Opetus sisältää luentoja, itsenäistä työskentelyä, mahdollisia museovierailuja, kritiikki- ja keskustelutilaisuuksia sekä luku-, kirjoitus- ja tutkimustehtäviä. Ryhmätapaamiset koostuvat luennoista ja käytännön harjoituksista. Luennot sijoittuvat yleensä päivän alkuun (n. klo 9–11) ja käytännön osuus, harjoitustyöt, sijoittuvat iltapäiville (n. klo 12–16). Aikataulu muuttuu joustavammaksi opetuksen edetessä.

Oppiminen tapahtuu tehtävälähtöisesti, yksilö- ja pienryhmätyöskentelynä. Työskentelyssä käytetään eri menetelmiä ja harjoitustyöt perustuvat vaihteleviin tekniikkoihin. Harjoitustöissä käytetyt tekniikat voi valita vapaasti oman osaamisen ja omien työvälineiden mukaisesti, kuitenkin niin että valmiit harjoitukset vastaavat tehtävänantoja.

Omien poissaolojen aikana oppilas itse selvittää poissaolon aikana annetun opetuksen sisällön ja toteuttaa annetut harjoitustehtävät ja/tai tekee itse ehdotuksen korvaavista harjoituksista. Opettaja ei suunnittele tai ohjeista opiskelijalle opiskelijan omia poissaoloja korvaavia tehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

- n. 32 kpl ryhmätapaamisia -> hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa
- itsenäistä työtä (n. 10 -15 tuntia per harjoitus) -> hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien harjoitusten palauttamista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan opiskella asiasisällöt myös itsenäisesti, tällöin opiskelija itse tekee kirjallisen ehdotuksen, jonka opettaja hyväksyy. Itsenäisesti ja/tai poikkeavilla tavoilla suoritettu toteutus arvioidaan asteikolla HYV /HYL.

Opiskelijan laatiman ehdotuksen tulee olla tarkka suunnitelman siitä, millä tavoin opiskelija saavuttaa toteutukselle asetetut sisällöt ja oppimistavoitteet. Suunnitelman tulee sisältää myös tehtäväkohtaiset tuntimäärät.

Opettaja ei anna yksilöohjausta tai sanallista palautetta itsenäisesti opiskellusta toteutuksesta. Opetukseen liittyvät keskustelut käydään ryhmäkohtaisesti kontaktiopetuksen yhteydessä.

Työelämäyhteistyö

TKI-toiminta

Uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen ja saada hyväksytyn arvosanan suorittamalla opintojakson kokonaan uudelleen. Mikäli opiskelijalla on jo arvosana ja hän haluaa korkeamman arvosanan, voi opiskelija korottaa arvosanaa suorittamalla opintojakson kokonaan uudelleen. Poikkeustapauksista voidaan sopia tapauskohtaisesti opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus sisältää yhteensä 20 opintopistettä eli 540 tuntia opiskelijan työtä
(1 opintopiste = noin 27 opiskelijan työtä)
- noin 320 - 360 tuntia ryhmätapaamisia -> hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa
- noin 220 - 180 tuntia itsenäistä työtä (n. 10 -15 tuntia per harjoitus) -> hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien harjoitusten palauttamista

Sisältö

Kuvitusstudiossa opiskelija haastetaan pohtimaan omaa kuvallista ajatteluaan sekä tutkimaan ja etsimään omaa visuaalista muotokieltään ja kuvittajaidentiteettiään eri tekniikoita ja medioita käyttäen. Opiskelija tutustuu kuvituksen eri osa-alueisiin ja oppii niitä teknisiä ja tiedollisia valmiuksia, joita kuvittajana toimiminen edellyttää.

Käsiteltävät osa-alueet tulevat kattamaan perinteisempien kuvitustekniikoiden ja digitaalisen kuvituksen lisäksi myös liikkuva kuvitusta ja animaatiota. Opiskelijaa tuetaan muodostamaan näkemys siitä, mihin suuntaan hän haluaa itseään ja ilmaisuaan kuvittajana kehittää ja mitkä ovat tähän parhaat, luontevimmat ja opiskelijaa itseään inspiroivimmat työvälineet.

Opiskelija syventää osaamistaan ja näkemystään kuvittamisesta itsenäisesti toteutettavan produktion ja asiakastyöskentelyn kautta sekä oppii niitä käytännön valmiuksia, joita kuvittajan ammatissa toimiminen vaatii. Opetus haastaa opiskelijat arvioimaan kurssilla omia ja muiden ideoita sekä ymmärtämään eri toimintaympäristöjen työlle asettamat haasteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kuvitusstudioon hakeutuvalla opiskelija tulee olla riittävät kuvakerronnalliset valmiudet ja hyväksytyt suoritukset ainakin seuraavista taideperustan toteutuksista: Visuaalinen suunnittelu (5 op) sekä Väri, muoto ja sommittelu (5 op). GR-opiskelijoilla tulee lisäksi olla hyväksytty suoritus toteutuksesta Kuvittamisen perusteet (5 op).

Lisäksi opiskelijan on hyvä hallita InDesignin, Illustratorin ja Photoshopin perusteet.

Arviointimenetelmät

Arviointikriteereitä ovat opiskelijan motivoituneisuus, visuaalinen suuntautuneisuus, oman osaamisen osoittaminen ja aktiivinen osallistuminen opetukseen.

Osaamista arvioidaan sillä perusteella, miten opiskelija on saavuttanut oppimiselle ja osaamiselle asetetut tavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan mm. harjoitustöiden, tuntiaktiivisuuden, läsnäolon ja oppimispäiväkirjan perusteella. Arviointi painottaa osaamista ja sen esiin tuomista, ei suorittamista. Tehtäväkohtaiset osaamistavoitteet on määritelty harjoituskohtaisesti.

Arviointi perustuu opiskelijan tekemiin näyttöihin ja näytöt ovat pääosin harjoitustöitä. Toteutuksen aikana on yhteisiä, koko ryhmän kanssa käytäviä palautekeskusteluja, joiden aikana opiskelijalla on mahdollisuus suusanallisesti sekä tehtyjen harjoitustöiden kautta todentaa omaa osaamistaan.

Arviointiasteikko

1-5