Mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ60-3034
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 24.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Päivi Ivanoff-Lahtela
- Outi Niskanen
- Merja Lankinen-Lifländer
- Mia Kröneck
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISH22SMSairaanhoitajakoulutus 22SM Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Verkkoluento 2
- Verkkoluento 3
- Verkkoluento 4
- Harjoitus R 1
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
- soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
- kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssiin liittyy 4 verkkotapaamista ja 2 lähitapaamista jotka ovat läsnäolopakollisia. 5 tapaamiseen liittyy ennakkotehtävä. Tehtävät puretaan tunnilla.
Kurssin opetusmenetelmät: interaktiiviset luennot, itsenäinen ja tiimityöskentely, verkko-opiskelu ja tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Periodi 1. 14.8. - 24.9. (viikot 33-38)
Tarkempi aikataulu löytyy Moodle pohjalta. Lähitunneilla velvoitetaan 100% läsnäoloa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lönnqvist, J., Henriksson, M., Marttunen, M., Partonen, T. (toim.) 2019. Psykiatria. Saatavilla e-kirjana LAB-Primosta.
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017.Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.(Soveltuvin osin)
Psykiatrian Käypä hoito –suositukset
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset
Lastenpsykiatrian Käypä hoito–suositukset
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (Soveltuvin osin)
Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy.(Soveltuvin osin)
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110832/TOIMINTAOHJE%20%20liitteet.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista tapaa
Työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista ahotoida aikaisemman osaamisen perusteella.
Uusintamahdollisuudet
Tarkempi aikataulu näkyy Moodle pohjalla. Uusintatentit järjestetään tarpeen mukaan.
Oppimisympäristö
Lähiopetus
Verkko-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tuntialustustehtävät 5 - hylätty / täydennettävä
Tietotesti - 5 - hylätty, hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä
Sisältö
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä.
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
- soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
- kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Sisältö:
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
- mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
- hoitosuhde
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
- tutkittu tieto ja hoitosuositukset
Opiskelija;
- osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- hallitsee mielenterveyshäiriöiden ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä mukaan lukien lääkehoito
- hallitsee päihdehoitotyön ja varhaisen puuttumisen keskeisiä menetelmiä
- osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa ihmistä
- osaa käyttää erilaisia hoitotyön menetelmiä asiakkaan / potilaan psykososiaalisessa tukemisessa
- arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa viestiä ammatillisesti
- kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden / potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa tukea asiakasta / potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa
Psykiatrian osuuden sisällön näet Moodlen lääketieteen sivustolta.
Arviointimenetelmät
Hyväksymisvaatimukset
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö:
- Pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille jossa ilmoitetaan muut pakolliset osallistumiset.
- Huom. ennakkotehtävät palautettava moodleen ennakkotehtävien purkutuntiin mennessä.
- Pakollinen osallistuminen ennakkotehtävien purkutunneille, omalle alustus - ja harjoitustunneille.
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 4 op arvosana muodostuu: alustehtävistä ja tietotestistä 5 - hylätty. Alimpaan hyväksyttyyn arvosanaan saatava vähintään 50% tietotestin maksimi pistemäärästä.
- Arviointi 5 - hylätty / täydennettävä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
-kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa välttävästi
-esittää, yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksen ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
-nimetä rajatusti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- esittää yksittäisiä turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata joitakin tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
- kuvata laajasti mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa rajatusti
-nimetä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
- nimetä keskeiset sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- perustella riittävästi turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata monipuolisesti tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä kaikki keskeiset mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- oivaltaa ja pystyy kuvaamaan oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
- kuvata laajasti ja perustellen mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
-vertailla yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
- nimetä laajasti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- perustella laajasti turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata monipuolisesti ja perustellen tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä laajasti erilaisia mielenterveyshäiriöitä sekä hoidossa käytettäviä lääkkeitä ja niiden käyttötarkoituksia ja tunnistaa laajasi lääkkeiden haittavaikutuksia