Siirry suoraan sisältöön

Palvelukokemusta luomassa (10 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CB08-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

07.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Marja Antikainen
  • Kirsi Kallioniemi
  • Lari-Pekka Ruotsi
  • Ilkka Lehtola
  • Hanna-Mari Karhinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLTIMATLI23S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 23S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Tentti 1
  • Opintokäynti/ekskursio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-hahmottaa matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan kokonaisuutena
-kuvata alan eri toimintojen ja sisältöjen merkityksen asiakkaan kokemuksessa
-osaa mallintaa asiakkaan kokemuksen
-arvioida ja kehittää omaa palveluosaamistaan alalle ominaisissa tilanteissa
-toimia tuloksellisesti osana asiakaslähtöistä palvelukokonaisuutta sen eri vaiheissa
-selittää alalle ominaisia työtehtäviä ja toimintoja koskevat lait ja asetukset ja turvallisuuden merkityksen alalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-hahmottaa matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan kokonaisuutena
-kuvata alan eri toimintojen ja sisältöjen merkityksen asiakkaan kokemuksessa
-osaa mallintaa asiakkaan kokemuksen
-arvioida ja kehittää omaa palveluosaamistaan alalle ominaisissa tilanteissa
-toimia tuloksellisesti osana asiakaslähtöistä palvelukokonaisuutta sen eri vaiheissa
-selittää alalle ominaisia työtehtäviä ja toimintoja koskevat lait ja asetukset ja turvallisuuden merkityksen alalla.

Opintojakso käynnistää alan opinnot. Opintojaksolla perehdytään matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalaan sekä ohjelmapalveluihin ja tapahtumiin eri näkökulmista. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksessa ja verkossa.

Opintojaksolla opiskelijat tekevät kaksi alaan liittyvää oppimistehtävää ryhmissä. Toinen liittyy oppimistehtävä liittyy matkailuun ja toinen hitelli- ja ravintola-alaan. Lisäksi opiskelijat suorittavat ns. pikkutehtäviä tuntien puitteissa ja täydentävät niitä omalla ajallaan.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus 29.8. - 31.12.2023.
Lähiopetukseen osallistuminen auttaa opintojakson suorittamista. Opintojakson lähiopetusta ei nauhoiteta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Moodle oppimisympäristön materiaali ja opettajan osoittama muu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tutustutaan ja vieraillaan mahdollisuuksien mukaan alan yrityksissä.

Oppimisympäristö

Opintojaksolla lähiopetusta, verkkoluentoja, webinaareja sekä itsenäistä työskentelyä ja ryhmässä työskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 10 op on opiskelijan työtä 270 h.
Opintojaksolla on lähiopetusta, verkko-opetusta tai webinaareja, vierailuja yhteensä 170 h. Opiskelijan itsenäistä tai ryhmässä työskentelyä opintojaksolla on 100 h. Itsenäiseen opiskeluun kuuluu mm. opintojakson materiaaleihin tutustuminen, valmistautuminen alkoholipassin tenttiin ja muut tiedonhaku.

Sisältö

Opintojakso antaa kokonaiskuvan vieraanvaraisuusalasta: matkailusta-, majoituksesta-, ravintolasta- sekä ohjelmapalveluista ja tapahtumista. Opiskelija perehtyy asiakaspalveluun ja asiakkuuksiin sekä alan toimintaympäristöihin ja organisoitumiseen. Opiskelija suorittaa tai päivittää alkoholipassin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle ei ole edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla ryhmässä oppimistehtävien 1. matkailusta ja 2. hotelli- ja ravintola-alan (2 kpl) arviointi asteikolla 1-5.
Lisäksi opintojakson suoritus edellyttää:
Alkoholipassin suorittaminen hyväksytysti
Opintojaksoon liittyvien muiden tehtävien (pikkutehtävien) hyväksyttyä suoritusta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty (0) Oppimistehtävät eivät ole tavoitteiden mukaisia ja raportissa ei tule esiin ohjeen
mukaisia sisältöjä. Raportista ei käy ilmi matkailu-, ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilannetta.

Tuntien pikkutehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tyydyttävä (2, 1): Oppimistehtävissä on noudatettu osittain ja vain vähän annettuja ohjeita.
Raporttien sisältö vastaa osittain ja vain vähän annettuja ohjeita. Raporttien sisällöstä käy ilmi
osittain ja vain vähän matkailu-, ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilannetta.

Tuntien pikkutehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Hyvä (4,3): Oppimistehtävässä on noudatettu osittain annettuja ohjeita ja raporttien sisällöt ovat osittain annettujen ohjeiden mukainen. Raporttien sisällöstä käy ilmi osittain matkailu-,
ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilannetta.

Tuntien pikkutehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Kiitettävä (5): Oppimistehtävässä on noudatettu annettuja ohjeita ja raporttien sisältö on
annettujen ohjeiden mukainen. Raporttien sisällöstä käy ilmi matkailu-, ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilanne.

Tuntien pikkutehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.