Työyhteisön johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BO46-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 100
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
- Johanna Saarteinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL22SUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 22S Lahti
-
TLTIYUJT22SUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja kehittää työyhteisön toimivuutta
- ottaa esimiehenä vastuun haasteellisista tilanteista ja niiden ratkaisuista työyhteisössä
- kehittää vuorovaikutusta ja viestintää esimiestyössä ja työyhteisössä
- toimia esimiehenä eettisesti kestävällä tavalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson luento-osuudet toteutetaan etäluentoina (Zoom). Lisäksi opiskelijat tekevät itsenäisiä tehtäviä ja esseemuotoisen lopputehtävän.
Toteutuksessa on kolme etäluentokertaa:
ma 16.1.2023 klo 9.15 - 15.30
ti 14.2.2023 klo 9.15 - 15.30 ja
ma 6.3.2023 klo 9.15 - 15.30
Ajoitus ja läsnäolo
Etäluentokerrat:
ma 16.1.2023 klo 9.15 - 15.30
ti 14.2.2023 klo 9.15 - 15.30 ja
ma 6.3.2023 klo 9.15 - 15.30
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Juuti, Pauli, and Antti Vuorela. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi . 5. uud. p. Jyväskylä: PS-Kustannus, 2015. Print. https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1mu4kem/alma991747433906254
Vanhala, S. & Kotila, O. 2006. Korkean tuloksellisuuden ja työhyvinvoinnin kytkennät henkilöstövoimavarojen johtamisen tutkimuksessa. Työelämän tutkimus Vol 4 nro 2. https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/87641
Muu luentomateriaali ja luennoilla jaettava lähdemateriaali.
Oppimisympäristö
Moodle. Etäluennoille osallistuminen Zoomin välityksellä.
Sisältö
Tervetuloa työyhteisön johtaminen -opintojaksolle.
Opintojakso toteutetaan kolmena hybridiopetuskertana, joskin lähiopetukseen osallistuminen suositeltavaa.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu ja oppii arvioimaan ja kehittämään työyhteisön toimivuutta. Hän ymmärtää oman johtajuuden reflektoinnin merkityksen sekä haastavien tilanteiden käsittelyn tärkeyden työyhteisössä. Kurssin aikana käsitellään vuorovaikutuksen ja viestinnän merkitystä toimivassa työyhteisössä.
Opintojaksolla tehdään käytännön työelämästä kumpuavia harjoituksia, ryhmätöitä ja tarkastellaan työyhteisön johtamiseen liittyviä ilmiöitä yhdessä keskustellen.
Opintojaksolla opiskelija osallistuu luennoilla annettaviin harjoituksiin ja raportoi valitsemastaan työelämän ilmiöstä kirjallisesti.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kokemus työelämästä on suotavaa. Opiskelijoilta ei edellytetä aiempaa kokemusta työyhteisön johtamisesta.
Arviointimenetelmät
Arviointi pohjautuu opiskelijan läsnäoloon luennoilla, luennoilla annettujen tehtävien ja harjoitusten tekemiseen sekä opintojakson päätteeksi tehtävään lopputyöhön.
Arviointiasteikko
1-5