Tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CD71-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
- Tuuli Mirola
- Minna Ikävalko
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTILIL22SVLiiketalouden ja logistiikan koulutus 22SV Lahti
-
LLPRLII22SVLiiketalouden koulutus 22SV Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
- tehdä perusteltuja valintoja ja käyttää soveltuvia menetelmiä (aineiston hankinta, aineiston analysointi).
- raportoida tutkimusprosessin sekä tulokset ja johtopäätökset.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Aloitustapaaminen (verkkotapaaminen) lukujärjestyksen mukaan viikolla 37.
Itsenäistä opiskelua: Luentovideot, oppimateriaali ja harjoitustehtävät.
Menetelmäklinikka-tapaamiset (verkkotapaaminen) lukujärjestyksen mukaan viikoilla 40, 44 ja 48
Tentti viikolla 49 lukujärjestyksen mukaan.
Ajoitus ja läsnäolo
Aloitustapaaminen (verkkotapaaminen) viikolla 37 lukujärjestyksen mukaan.
Menetelmäklinikka-tapaamiset online lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajien Moodlessa jakama materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Verkkotentti viikolla 49 lukujärjestyksen mukaan.
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson alussa
Oppimisympäristö
Moodle, ZOOM/TEAMS
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Aloitustapaaminen 2 tuntia.
Menetelmäklinikat 3 tuntia (3*1h).
Itsenäistä opiskelua 124 tuntia.
Tentti 3 tuntia
Sisältö
Tutkimuspolku. Tutkimusprosessi ja tutkimukseen liittyvät käsitteet.
Määrällisen tutkimuksen perusteet. Määrällisen aineiston hankkiminen. Kyselylomake ja kysymystyypit. Otantamenetelmät ja otoskoko. Määrällisen aineiston kuvailu: luokittelu, taulukointi, graafinen esittäminen. Suoran jakauman tunnusluvut: sijainti- ja hajontaluvut, luottamusväli, muita tunnuslukuja. Tilastollinen riippuvuus: lineaarinen korrelaatio, ristiintaulukointi.
Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Erilaiset laadulliset tutkimusmenetelmät (mm. case-tutkimus, diskurssianalyysi, grounded theory). Aineiston (teoreettinen ja empiirinen) hankinta. Aineiston analyysi. Tutkimusraportin sisältö.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakson toteutus on tarkoitettu verkkoryhmien opiskelijoille.
Esitietovaatimuksena ensimmäisen vuoden tai vastaavat opinnot suoritettuna.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen verkkotentti
Arviointiasteikko 0-5
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan sillon, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1= Opiskelija ymmärtää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää kuinka teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa kerätään . Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston sisällön kuvailemiseen soveltuvia analysointimenetelmiä ja lukea niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3= Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä eri tapoja käyttää tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa kerärä teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa.Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineistoon sopivia analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa tuottaa tutkimusraportin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa perustellusti valita aineistonkeruumenetelmän ja kerätä tutkimukseen sopivan teoreettisen ja empiiririsen tutkimusaineiston .Opiskelija osaa perustellusti käyttää ja soveltaa tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisissä tutkimustilanteissa. Opiskelija osaa saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa syvällisen tutkimusraportin.