Siirry suoraan sisältöön

Pienen lapsen kehityksen ja tunne-elämän tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CQ52-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 12.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

50 - 250

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila

Ryhmät

  • HLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Campusonline-toteutus, verkkokampus. Yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden ja muun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan oman aikataulun mukaan edeten, syys-joulukuun 2022 aikana. Toteutukseen liittyy yksi vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

- 12.9.-12.12.2022 aikana. Eteneminen opintojakson rakenteen mukaisesti omaa aikataulua noudattaen
- Vapaaehtoinen ohjaustapaaminen zoomissa, jolloin opintojakson molemmat opettajat paikalla
- ohjaustapaamisen tarkempi aika ilmoitetaan Moodle- alustan uutisissa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus

Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö, vapaaehtoinen ZOOM-ohjaustapaaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Sisältö

- pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- lähikehityksen vyöhyke
- lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa, monialainen yhteistyö
- ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus

Arviointimenetelmät

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 12.12. 2022 mennessä.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa opintojakson tehtävät tehtäväksiannon mukaisesti hyväksytysti
12.12.2022 mennessä.