Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan kokonaistilanteen arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CA64-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö (2021, 2022)

Opettaja

  • Eeva Tuomenoksa
  • Tuomo Nyyssönen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYKL22S
    Kliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 22S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden kokonaistilannetta, arvioida palvelutarvetta ja hoidon tarvetta
- arvioida asiakkaan terveyttä, toimintakykyä ja voimavaroja
- arvioida ja kehittää digitalisaation mahdollisuuksia asiakkaan kokonaistilanteen arvioinnissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kliinisen asiantuntijan ydinkompetensseissa painottuu hoitotyön asiantuntijuus, systemaattinen ja suunnitelmallinen työskentely sekä hoitotyön kehittäminen. Tehtävänkuva on itsenäinen ja edellyttää vaativan tason kliinistä arviointiosaamista sekä kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Se sisältää asiakkaan terveydentilan kokonaisarvioinnin ja hoitamisen. Kliininen asiantuntija osaa valita parhaan mahdollisen hoidon asiakkaalle sekä huomioida asiakkaan läheiset. Terveyden edistäminen ja konsultointiosaaminen korostuvat. Tehtävänkuva on itsenäinen, mutta kliininen laajavastuinen asiantuntija toimii myös osana moniammatillista työryhmää.

Tämä opintojakso antaa valmiuksia toimia kliinisen asiantuntijan tehtävissä hoidon tarpeen arvioinnissa, suunnittelussa sekä toteutuksessa.

Verkko-opetus moodle oppimisalustalla
Itsenäinen opiskelu
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Arvioitavat tehtävät
Seminaari

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syksyllä 2022
Kontaktipäivinä läsnäolo 16.9 ja 14.10.22 etäyhteydellä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajien osoittama materiaali.

Oppimisympäristö

Oppiminen tapahtuu etäopetuksena.

Sisältö

Palvelutarpeen arviointi
Asiakkaan toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi
Hoidon kiireellisyyden ja hoidon tarpeen arviointi
Akuutit kriisitilanteet
Sähköinen asiointi

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

T1:
•osaa työskennellä alansa vaativissa asiantuntijatehtävissä ja arvioida ja hyödyntää näyttöä kliinisen työn kehittämisessä
•osaa johtaa erilaisia aiheeseen liittyviä prosesseja
•osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiakkaan kokonaistilanteen ja akuutin hoidon tarpeen arvioinnista kansalliselle ja kansainväliselle kohderyhmälle

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

H3:
•osaa arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluita sekä asiantuntija-alansa teoreettista tietoa/tietolähteitä
•osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
•osaa toimia johtajana terveys- ja hyvinvointipalveluiden uudistamisessa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

K5

•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön palveluprosesseja sekä kehittää tulevaisuuteen suuntaavia innovatiivisia ratkaisuja
•osaa toimia vaativissa asiantuntijatehtävissä terveyden- ja hyvinvoinnin palvelujärjestelmissä sekä palveluiden laadun kehittämisessä
- osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä sekä omassa työyhteisössään että kansallisissa ja kansainvälisissä terveysalan verkostoissa toimien