Kliininen asiantuntijuus sote-alan muutoksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CR95-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö (2021, 2022)
Opettaja
- Eeva Tuomenoksa
- Anja Liimatainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYKL22SKliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää sote-palveluita ja asiakasprosesseja organisaation strategian mukaisesti omalla asiantuntijuusalueellaan.
- kehittää asiantuntija-alaansa verkostoyhteistyössä alueellisella ja kansallisella tasolla
- arvioida ja kehittää tutkittuun tietoon/näyttöön perustuvaan tietoon perustuvia kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja
- tunnistaa, arvioida ja kehittää sote-palveluihin digitaalisia ratkaisuja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä yksilötehtävänä.
Orientaatio ja webinaari toteutetaan etänä zoomin välityksellä.
Oppimistehtävät itsenäisesti ja pienryhmissä.
Moodle-verkkoalustalla oppimateriaali ja tehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Syksy 2022
Työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät laaditaan työelämälähtöisesti.
Oppimisympäristö
Monimuoto-opetus; kontaktipäivät etänä ja verkkoympäristön hyödyntäminen Moodle -oppimisalustalla.
Sisältö
Kliinisen asiantuntijuuden tausta; kv- ja kansallinen sekä alueellinen taso.
Kansalliset kompetenssit
Kliinisen asiantuntijuuden roolit
Megatrendit (SITRA)
Sote-uudistus
Tulevaisuuden osaamisen tarpeet
Sote-palvelujen digitaaliset ratkaisut
Kestävät ja vastuulliset toimintatavat
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- tunnistaa sote-alan muutokseen liittyvät kehittämistarpeet
- seurata kriittisesti ammattialueensa kehittämistä koskevaa keskustelua
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- käyttää johdonmukaisesti asiantuntijuusalueensa käsitteitä ja käsitellä kokonaisuuksia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille kohderyhmille
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- arvioida sote-alaan liittyviä kehittämistarpeita sekä suunnitella ja toteuttaa alan kehittämistoimintaa
- arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia
ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa ja kansainvälisissä tilanteissa/verkostoissa
- arvioida tulevaisuuden haasteita ja muutostarpeita