Siirry suoraan sisältöön

Eriarvoisuuden tunnistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO34-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

12.10.2022 - 11.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Raija Hovi-Pulsa

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSOLAPE22S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 22S Lahti
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida lapsuuden eriarvoistumiseen ja turvattomuuteen liittyviä tekijöitä ja prosesseja
- arvioida hankkimaansa tietoa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin ja tasa-arvon turvaamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää kaksi kontaktiopetuspäivää;

-12.10.2022 klo 9-15, luentoja ja pienryhmätyöskentelyä /Zoom.
-29.11.2022 klo 9-15, tehtävien esittelyt ryhmissä (läsnäolovelvoite). Oppimisympäristö sovitaan opintojaksoa aloitettaessa ryhmän kanssa joko Zoom tai M19

Arviointi perustuu tutkimusta ja kulttuurintuotetta yhdistävään oppimistehtävään (sisältää ryhmässä tuotetun esityksen sekä kirjallisen raportin).

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu 12.10- 11.12.2022

Se sisältää kaksi kontaktiopetuskertaa:
- 12.10 klo 9-16/Zoom verkko-opetuspäivä
- -29.11.2022 klo 9-16/ sovitaan ryhmän kanssa Zoom tai M19
(läsnäolovelvoite).

sekä itsenäistä tehtävän tekemistä (sis. pienryhmätyöskentelyä ja kirjallisen raportin palautuksen 11.12.2022.)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalia on Moodle-sivustolla. Opintojaksolla tehdään myös itsenäistä aiheeseen liittyvää tiedonhakua tehtävää varten.

Oppimistehtäviin liittyvä materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Oppimisympäristö

Moodle-verkkoympäristö, Zoom-ohjelma (ja Mukkulan kampus).

Sisältö

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- analysoida lapsuuden eriarvoistumiseen ja turvattomuuteen liittyviä tekijöitä ja prosesseja
- arvioida hankkimaansa tietoa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin ja tasa-arvon turvaamisessa

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla on tutkimusta ja kulttuurintuotetta yhdistävä oppimistehtävä, mikä arvioidaan 1-5. Kirjallinen raportti palautetaan 11.12.2022, jolloin opintojakso päättyy.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Raportissa:
-on analysoitu lapsuuden eriarvoistumiseen ja turvattomuuteen liittyviä tekijöitä ja prosesseja niukasti.
-Aihetta on perusteltu ja argumentoitu niukasti sekä tutkimuksellisen lähdemateriaalin että kulttuurintuotteen pohjalta.
-Ammatillinen pohdinta puuttuu..

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Raportissa:
-on analysoitu lapsuuden eriarvoistumiseen ja turvattomuuteen liittyviä tekijöitä ja prosesseja
- Aihetta on perusteltu ja argumentoitu kohtalaisesti sekä tutkimuksellisen lähdemateriaalin että kulttuurintuotteen pohjalta.
-Aihetta on pohdittu ammatillisesti suhteessa omaan työpaikkaan tai muuhun toimintaympäristöön.
..

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportissa:
-on analysoitu lapsuuden eriarvoistumiseen ja turvattomuuteen liittyviä tekijöitä ja prosesseja laajasti.
-Aihetta on perusteltu monipuolisesti ja sitä on argumentoitu sekä tutkimuksellisen lähdemateriaalin että kulttuurintuotteen pohjalta.
-Aihetta on pohdittu syvällisesti suhteessa omaan ammatillisuuteen ja työpaikkaan tai muuhun toimintaympäristöön.