Elinjärjestelmien anatomia ja fysiologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA25-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Asko Kilpeläinen
Ryhmät
-
HLPRFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTIFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää solun, solukalvon sekä soluelinten rakenteen ja toiminnan
- selittää luu-, lihas-, epiteeli-, tuki-, hermo- ja sidekudosten solurakenteen, kudosrakenteen muodostumisen ja kudoksen toiminnan
- nimetä ja sijoittaa hermokudoksen, keskushermoston ja ääreishermoston rakenteet elimistössä sekä kertoa niiden merkityksen liikkeen säätelyssä, muistamisessa ja oppimisessa
- kertoa keskushermoston toiminnan perusperiaatteet sensorisen, integroivan ja motorisen järjestelmän fysiologiasta
- tunnistaa ja pystyy nimeämään elinjärjestelmien (verenkierto, hengitys, puolustus, ruoansulatus, virtsaneritys, umpieritys) anatomiset päärakenteet sekä selittää eri elinjärjestelmien toiminnan perusperiaatteet
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso integroituu 2. lukukauden muihin opintojaksoihin.
Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä.
Ajoitus ja läsnäolo
elokuu- marraskuu 2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bjålie, J.G. 2011: Ihminen, fysiologia ja anatomia
(Tai vastaava esimerkiksi)
Ihmisen fysiologia ja anatomia: Nienstedt, Arstila, Hänninen, 2016
tai Anatomia ja fysiologia: Leppäluoto, Kettunen, Rintamäki, 2015;
Muu opettajan jakama/osoittama materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä
Uusintamahdollisuudet
Uusintamahdollisuudet erikseen osoitettavina yleisinä laitetenttipäivinä. Mahdollinen uusinta suoritetaan koko kurssiin, eikä osatenttejä voi uusia.
Oppimisympäristö
LAB:n moodlealusta, luennot zoomissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op x 27h = 135h
zoom-luennot: 31h
Tentit: 4h
Itsenäinen opiskelu 104 h
Sisältö
OSA 1: Elinjärjestelmät
Verenkierto, Lymfa ja elimistön puolustusjärjestelmät, Hengityselimistön rakenne ja toiminta, Ruoansulatuselimistön rakenne ja toiminta, Ravintoaineet, Virtsaneritysjärjestelmän rakenne ja toiminta, Happo-emäs- ja neste-elektrolyytti tasapainon säätely, Lisääntyminen, raskaus ja synnytys, Autonomisen hermoston säätelytoiminta, Umpieritys.
OSA 2: Kudosten biokemiaa ja paranemisprosessi, aistit ja oppimisen neurofysiologia
Homeostaasi, Kemian käsitteet anatomiassa, (atomi, kemialliset sidokset, diffuusio, osmoosi, ATP), Luu- ja sidekudoksen paranemisprosessi, epiteelikudos, Lihaskudoksen paranemisprosessi, nivel ja sitä ympäröivien kudosten perusrakenne, venytysrefleksi ja muut refleksit fysioterapiassa, näkö- ja kuuloaisti, iho, veri, vestibulaarijärjestelmä, tuntoaisti, kipuaisti ja aivot, muisti, oppiminen, perifeerinen hermosto.
Alla olevat kokonaisuudet käydään biomekaniikan kurssin yhteydessä, eikä tentitä enää tässä opintojaksossa: Solukalvon rakenne ja toiminta, Hermokudos, synapsi, aktiopotentiaali, Aivokalvot, selkäydinneste, Selkäytimen rakenne ja toiminta, refleksit, Aivojen rakenne ja toiminta, luu- ja lihaskudoksen hienorakenne ja toiminta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Moodletentit (2 kpl) moodlessa, tenttien keskiarvo muodostaa kurssin lopullisen arvosanan. Mikäli osatenttejä ei suoriteta hyväksytysti, niin uusinta tapahtuu yhdellä tentillä koko kurssin sisältöön liittyen.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä tason 1 arviointikriteerejä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kertoa ja nimetä ihmisen muistijärjestelmän rakenteet ja uusien motoristen taitojen oppimisen taustalla olevat tekijät. Opiskelija osaa selittää eri aistien toimintaperiaatteet pääpiirteisesti. Opiskelija osaa selittää elinjärjestelmien toiminnan, mutta ei osaa yhdistää niiden vaikutuksia keskenään.
Opiskelija nimeää ihmisruumiin pääpiirteiset anatomiset rakenteet suomeksi ja latinaksi. Anatomis-fysiologien terminologian käyttö jää vaillinaiseksi ja epäloogiseksi ja ilmaisu on yleiskielistä. Opiskelija tunnistaa lääketieteellisen biokemian käsitteitä puutteellisesti ja syy-yhteyttömästi, eikä opiskelija osaa soveltaa biokemiallisten ilmiöiden merkitystä fysiologisissa prosesseissa. Opiskelija nimeää rakenteiden, elinten ja elinjärjestelmien fysiologiaa elin- ja elinjärjestelmätasolla mutta ei selitä toiminnan perusteita loogisesti.
Opiskelija osaa selittää kudosten paranemisprosessia, mutta siinä on puutteita ja se ei ole loogista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää ihmisen muistijärjestelmän ja uusien motoristen taitojen oppimisen taustalla olevan fysiologian pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää eri aistien toimintaperiaatteet yksityiskohtaisesti. Opiskelija osaa selittää ihmisen eri elinjärjestelmien toiminnan pääpiirteittäin.
Opiskelija tunnistaa ihmisruumiin anatomiset rakenteet suomeksi ja latinaksi ja käyttää anatomis-fysiologista terminologiaa ymmärrettävästi. Opiskelija tunnistaa lääketieteellisen biokemian käsitteitä ja osaa selittää niiden merkitystä fysiologisissa prosesseissa. Opiskelija nimeää ihmisruumiin rakenteiden, elinten ja elinjärjestelmien fysiologiaa solutasolta elinjärjestelmätasolle ja tunnistaa hyvinvointiin vaikuttavia epänormaalin toiminnan mekanismeja ja ilmentymiä.
Opiskelija osaa selittää eri kudosten paranemisprosessin pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää ihmisen muistijärjestelmän ja uusien motoristen taitojen oppimisen taustalla olevan fysiologian yksityiskohtaisesti. Opiskelija osaa selittää eri aistien toimintaperiaatteet yksityiskohtaisesti ja integroida tiedon ihmisen motoriseen järjestelmään.
Opiskelija tunnistaa ihmisruumiin anatomiset rakenteet suomeksi ja latinaksi ja käyttää anatomis-fysiologista terminologiaa loogisesti. Opiskelija selittää perustellen rakenteiden, elinten ja elinjärjestelmien fysiologiaa solutasolta elinjärjestelmätasolle lääketieteellisen biokemian ilmiöin ja termein. Opiskelija vertailee ihmisruumiin normaalin ja epänormaalin toiminnan eroja ja arvioi erojen merkitystä potilaan hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa selittää eri kudosten paranemisprosessin yksityiskohtaisesti.