Varhaiskasvatus (10 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU19-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 11.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Tiina Vaara
Opetusryhmät
- Harjoittelun reflektio Lahden kampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoittelun reflektio verkko (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkototeutuksen työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Yhteinen verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen ja pienryhmäopiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja Lahden kampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Harjoittelun reflektio Lahden kampus
- Harjoittelun reflektio verkko
- Verkkototeutuksen työpaja
- Yhteinen verkkotyöpaja
- Itsenäinen ja pienryhmäopiskelu
- Työpaja Lahden kampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opiskeltavan sisällön toteutustapa, ryhmiin jaot ja opetusmenetelmät esitellään ja suunnitellaan yhdessä modulin ja opintojakson ensimmäisessä työpajassa ma 29.8.2022 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)
Opintojaksolla on kaksi erilaista toteutustapaa, joista opiskelija valitsee sopivan opintojakson alkaessa:
1. verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa
2. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja viikoilla 35 ja 39 Lahden kampuksella
Aikaan ja paikkaan sidottua opetusta järjestetään neljällä viikolla (35, 39, 44 ja 49) ja näissä käsitellään opintojakson teemoja, jaetaan harjoittelussa suoritettuja tehtäviä ja muita oppimistehtäviä. Valmistautuminen opetukseen voi olla verkko-luennon kuunteleminen, aiheeseen liittyvä materiaaliin perehtyminen ja/tai annetut erilaiset oppimistehtävät. Opetusmenetelminä käytetään asiantuntijaluentoja, taitojen harjoittamista esim. tunnetaitojen opettaminen, draamatyöskentelyä, simulaatio-oppimista, case-tehtäviä sekä työpajoissa hyödynnetään myös vertaisoppimista.
Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivaa tietokonetta mikrofonilla ja kameralla sekä hyviä verkkoyhteyksiä. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Tavoitteena on teoreettisesti laadukas, monipuolinen sekä työelämälähtöinen oppimisprosessi.
Osaamistavoitteet
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista
Pakollisia ja arvioitavia oppimistehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävänä minä kasvattajana -essee, jossa lähteenä Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Kirja löytyy e-kirjana LUT Primon kautta. Ennakkotehtävä tehdään viikoilla 32-34, palautus ennen aloitustyöpajaa
2. Ennakkotehtävänä varhaiskasvatuslaki -moodletentti, viikoilla 32-34, tentti avoinna 28.8.2022 saakka.
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketin kokoaminen viikoilla 32-38, tähän liittyvä moodletentti viikolla 39.
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia ensimmäisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 36-38, palautus viikolla 39.
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä toisella harjoittelujaksolla, viikoilla 40-43, palautus viikolla 45.
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä viimeisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 46-48.
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio, kootaan opintojakson aikana, palautus viikolla 48 ja esittely ryhmässä viikolla 49. LÄSNÄOLO PAKOLLINEN.
Arvioitavia tehtäviä voi uusia kevään 2023 aikana.
Toteutuksesta kerätään moodle-palaute viikolla 49.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetusta järjestetään neljällä viikolla 35, 39, 44 ja 49. Kullakin viikolla on läsnäoloa edellyttävää opetusta ryhmän yhteisen aikataulun mukaan. Ennen viikkoa 35 ja viikolla 39 on moodletentit.
10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia.
Työpajoihin ja harjoittelun reflektioihin osallistuminen on osa opintojakson suoritusta. Opiskelija reflektoi työpajoissa oppimaansa moodleen osioon "Opit ja oivallukset".
Jos opiskelija on estynyt osallistumaan opetukseen/työpajaan, hänen tulee itse hankkia teeman mukainen osaaminen. Työpajojen osalta poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka sisältää kuvauksen teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä kuvauksen omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten. Osaaminen teemoista osoitetaan varhaiskasvattajan kasvunkansiossa.
Harjoittelun reflektioissa ohjeistetaan harjoitteluun / työn opinnollistamiseen, sekä käsitellään harjoittelukokemuksia ja harjoittelussa suoritettuja tehtäviä. Jos opiskelija on estynyt osallistumaan harjoittelun reflektioon, jossa esitellään harjoittelussa suoritettuja tehtäviä, voi tämän korvata laatimalla esittelyn toteutuksestaan ja siinä oppimastaan videomuotoon. Video palautetaan moodleen opit ja oivallukset -osioon.
Opintojakson ennakkotehtävien tekemiseen on varattu viikot 32-34.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Vasun käyttöopas.
Hujala, E. & Turja , L. (toim.) 2020 tai 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja.
Sääkslahti, A. 2018. Liikunta varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille.
Pedagoginen dokumentointi -materiaalia OPH:n sivuilla: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/pedagoginen-dokumentointi
Tunteesta tunteeseen oppimateriaali https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen
Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Ahonen, L. & Roos, P. 2019. Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa.
Verkko-luentoja ja materiaalia moodle-ympäristössä
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
- Böök, M.-L. 2016. Valloittava varhaiskasvatus.
- Kangas, J., Lastikka, A.-L. ja Karlsson. L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus.
- Laaksonen, V. 2022. Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on kaksierilaista toteutustapaa, joista opiskelija valitsee sopivan opintojakson alkaessa:
1. verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa
2. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja viikoilla 35 ja 39 Lahden kampuksella
Työelämäyhteistyö
Autenttinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksen harjoittelussa, 350 tuntia viikkojen 36 - 38, 40-43 ja 45-48 aikana. Harjoittelussa suoritetaan varhaiskasvatuksen opintojakson oppimistehtäviä
Harjoittelua ohjataan pienryhmäreflektiopajoissa kontaktiopetusviikoilla
Uusintamahdollisuudet
Tentti 1: Varhaiskasvatuslaki -moodletentti viikoilla 32-34
Tentti 2: Pienen lapsen kasvu ja kehitys -moodletentti viikolla 39
Tentti 3: Varhaiskasvattajan kasvunkansio esitellään viikolla 49
Uusintamahdollisuus sovitaan opintojaksolla.
Oppimisympäristö
Verkkotyöpajat Zoomissa / Lähiopetus Lahden Campuksella
Ennakkotehtävien tekeminen viikoilla 32-34.
Verkko-oppimisympäristöinä moodle, ZOOM -verkkokokousympäristö
Verkko-oppimistehtävät
Oppimistehtäviin sisältyy toimintaa varhaiskasvatusympäristöissä, harjoittelupaikoissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia, loput varattu itsenäiselle työskentelylle.
Työpajoja järjestetään neljällä viikolla 35, 39, 44 ja 49. Työpajat ovat osa opintojakson suoritusta.
Ennakkotehtävät ja varhaiskasvatuslaki -tentti viikoilla 32-34
Sisältö
Varhaiskasvatuksen 10 op osaaminen hankitaan seuraavista teemoista:
- Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
- Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
- Pedagogisen dokumentoinnin osaaminen
- Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen)
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Liikkumaan innostaminen ja ohjaaminen
- Monilukutaito ja digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa
- Osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
- Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
- Varhaiskasvattajan tiimiosaaminen ja oman kasvatusnäkemyksen kehittyminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävä osaaminen: sosionomikoulutuksen 3 ensimmäisen lukukauden opinnot
Verkossa toteutettaviin työpajoihin osallistuminen edellyttää kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta johon opiskelijalla on järjestelmänvalvojanoikeudet. Mobiililaitteilla ei voi osallistua zoomiin. Tarvitset myös tietokoneeseen liitettävät usb-kuulokkeet mikrofonilla.(nappikuulokkeet eivät sovellu tähän). Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Verkkotyöpajoihin osallistuaksesi tarvitset riittävän hyvän verkkoyhteyden.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu osaamisen osoittamiseen seuraavilla oppimistehtävillä:
1. Minä kasvattajana -essee - Arviointi: HYV / TÄYD
2. Varhaiskasvatuslaki -moodletentti - Arviointi: HYV / TÄYD
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketti ja tentti - Arviointi: HYV / TÄYD
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia - Arviointi: T1 - K5 (25 %)
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio toimii osaamisen näyttönä opintojakson ja harjoittelun aikana hankitusta osaamisesta - Arviointi: T1 - K5 (75 %)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä..
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.