Sosiaaliohjaus (15 op)
Toteutuksen tunnus: HA00BW81-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.04.2022 - 30.12.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- arvioida asiakkaan palvelutarpeita ja dokumentoida suunnitelmia tavoitteelliselle työskentelylle
- suunnitella, ohjata, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista ja osallisuutta tukevaa asiakastyötä
- analysoida sosiaalialan työn merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoittelu on osa Sosiaaliohjaus-moduulia, joka muodostaa Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen opintojen kanssa.
Osa Erityisen tuen tarpeet ja tuen muodot -opintojakson oppimistehtävistä tehdään harjoittelupaikassa.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut), ja ne ovat osa harjoittelua
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali tulee harjoitteluun linkittyvältä opintojaksolta.
Lisäksi:
Laaksonen, M, Kääriäinen, A, Penttilä, M, Tapola-Haapala, M, Sahala, H, Kärki, J. ja Jäppinen, A. 2011. Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa : Opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79866/d68ab232-88fc-4478-8c21-91164a177a1a.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T. ja Vepsä P. 2020. Ammattina sosionomi. Luku 3 (sivut 89-99).
Talentia. Arki, arvot ja etiikka Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin (AHOT, opinnollistaminen), jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- arvioida asiakkaan palvelutarpeita ja dokumentoida suunnitelmia tavoitteelliselle työskentelylle
- suunnitella, ohjata, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista ja osallisuutta tukevaa asiakastyötä
- määritellä sosiaalialan työn merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta