Kasvuympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä tapaamisessa vko 35.kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään pääasiassa verkossa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä.Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 35, 36, 37,38,39, 40 ja 42.
Lähityöpaja kampuksella yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuu viikolla 38.
Opetusmenetelmät: flipped learning, tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset ja lähityöpajaty.
Ajoitus ja läsnäolo
vko 35. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM j ja OR
vko 36. 4 h verkkotyöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 37. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 38. 4 h lähityöpaja kampuksella yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa JJK, OKM ja OR sekä verkkotyöpaja kasvuympäristöt 4h
vko 39. 4h verkkotyöpaja OR, JJK
vko 40. 4h verkkotyöpaja OR, JJK
vko 42. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset OR, JJK, OKM
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskanen, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Oppimisympäristö
Moodle, O365 Teams, Zoom verkkoympäristöt, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
-lähityöpajat kampuksella
- verkossa tapahtuva ohjaus
verkkotyöpaja, opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 42
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä /perhekäsitystehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä
Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet)
Blogitehtävä (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas")
10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa
tiimitehtävä
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
-neuropsykiatrisen perheen kohtaaminen ja palveluohjaus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kasvatusajattelijat-tehtävä 1op; yksilötehtävä: hyväksytty / hylätty
Perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä : hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (teoksesta "kuka on kukkulan kuningas": hyväksytty / hylätty
Hyväksytty suoritus on vähintään H3
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään