Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijan viestintätaidot (4 op)

Toteutuksen tunnus: KS00BT59-3192

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Kieliopinnot LAB
  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tarja Saarnisto

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: C2

Opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan osin kampuksella ja osin verkossa (Zoom, Moodle).

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan syyslukukaudella 2022. Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuutta sekä kampuksella että verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan materiaali Moodlessa.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus, Moodle, Zoom.

Opetus voi sisältää myös vierailukäynnin Lappeenrannan alueella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 4 opintopistettä, joka vastaa noin 112 tuntia työtä.
Kontaktiopetus 16 tuntia (8 tapaamiskertaa)
Itsenäinen opiskelu ja pienryhmätyöskentely noin 96 tuntia.

Sisältö

Kurssin sisällöissä painottuvat erilaiset viestintään liittyvät harjoitukset. Ensimmäisellä tapaamiskerralla käydään tarkemmin läpi kurssin sisällöt, vaatimukset ja arviointi. Kaikkien kurssille osallistuvien on oltava paikalla ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Kurssin kirjallisen osion tehtäviä ovat esimerkiksi erilaiset työnhaussa tarvittavat dokumentit, kuten työhakemus ja video-cv, sekä opintoihin liittyvät asiatekstit, kuten asiantuntija-artikkeli. Suullisessa osiossa tehdään muun muassa puheharjoituksia pienryhmissä.

Tehtävät on sidottu opiskelijan koulutusalaan ja alan työelämätaitoihin.

Tavoitetaso C2, minimitaso C1.

Arviointimenetelmät

Osa kurssin tehtävistä arvioidaan numerolla, näitä ovat
- työhakemus
- asiantuntija-artikkeli (parityö)
- argumentoiva puhe

Osa kurssin tehtävistä arvioidaan joko hyväksytyksi tai hylätyksi, näitä ovat esimerkiksi
- viestijäkuva
- video-CV.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tehtävä hylätään, jos teksti/esitys/suoritus ei vastaa tehtävänantoa tai jos tehtävää/esitystä ei ole palautettu/suoritettu lainkaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Suullinen viestintä:
Sisällön suunnittelussa kuulijakuntaa, tilannetta eikä tavoitetta ole otettu kunnolla huomioon. Esiintyminen on monella tapaa epävarmaa, vuorovaikutus on erittäin heikkoa tai puuttuu, ja nonverbaalinen viestintä on minimaalista tai/ja ristiriidassa puheen kanssa. Esityksen jäsentely ja johdonmukaisuus ovat epäselviä, ja sidosteisuus on häilyvää. Kieli on paikoin epäselvää, äänen tehokeinot ovat heikkoja/puuttuvat, puhe on liian hiljaista tai monotonista.

Kirjallinen viestintä:
Teksti sisältää huomattavan paljon virheitä, mutta viesti välittyy. Teksti etenee useassa kohdassa epäloogisesti ja lauseet ovat paikoin irrallisia. Ulkoasu noudattaa osittain standardia. Teksti on monilta osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö vastaa suppeasti tehtävänantoa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Suullinen viestintä:
Viestin sisällössä on huomioitu tilanne, kuulijakunta ja tavoite, mutta kaikissa ei ole täysin onnistuttu. Esiintyminen on luontevaa, puhuja saa kontaktin kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Esityksen/viestin jäsentely on johdonmukainen ja sitä on helppo seurata. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on riittävän selkeää, kuuluvaa ja ilmeikästä.

Kirjallinen viestintä:
Viestintä on melko sujuvaa ja selkeää sekä melko virheetöntä. Teksti etenee melko loogisesti ja sidosteisesti, mutta tekstissä on pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä. Tekstin sisältö vastaa pääosin tehtävänantoa ja tekstin ulkoasu on pääosin standardin mukainen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Suullinen viestintä:
Viestin sisältö on valittu taitavasti ja tavoitteellisesti kuulijakunnan ja tilanteen mukaan. Esiintyminen on ryhdikästä ja vakuuttavaa, vuorovaikutus on erittäin taitavaa ja spontaania, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Viestin ja/tai esityksen jäsentely on erittäin selkeä ja looginen (aloitus, käsittely, lopetus), lisäksi siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli on yleisölle ja aiheeseen sopivaa, erittäin selkeää, kuuluvaa, vivahteikasta ja ilmeikästä.

Kirjallinen viestintä:
Viestintä on erittäin sujuvaa, monipuolista, selkeää ja vakuuttavaa. Teksti etenee loogisesti ja on erinomaisesti jäsentynyttä ja sidosteista. Tekstin ulkoasu on täysin standardin mukainen. Opiskelija osaa viestiä luontevasti asiaankuuluvalla tekstilajilla ja tyylillä. Sisältö vastaa täysin tehtävänantoa.