Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU08-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Tentti 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi
Opintojakso toteutetaan ryhmälle SOS22KV, verkkotutkinto
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Zoomissa, Moodle
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita