Sosiaalipedagoginen syventävä osaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: HA00BW83-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 18.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Leppänen
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- syventää, soveltaa ja kehittää sosionomin ammatillista osaamista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintoihin liittyvä harjoittelujakso työelämässä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoittelu ajoittuu opetussuunnitelmassa opintojen loppuvaiheeseen. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut), ja ne ovat osa harjoittelua.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Työyhteisöosaaminen, johtaminen ja työhyvinvointi
Jabe, M. (2012) Työhyvinvoinnin työkirja, Voitko hyvin työssäsi?
Juuti, P. & Vuorela, A. (2011). Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi.
Järvinen, K. (2014). Työn mielekkyyden johtaminen, Käytännön opas.
Niiranen, V., Seppälä-Järvelä, R., Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. (2011). Johtaminen sosiaalialalla.
Suonsivu, K. (2019). Työhyvinvointi osana henkilöstöjohtamista.
Digitaaliset palveluinnovaatiot
Hennala, L., Parjanen, S., Saurio, R., Pekkarinen, S., Laakso, H. & Melka, H. 2021. Robotit työvälineeksi hyvinvointipalveluissa: innovaatioiden sujuttamisen opas. LUT University. Saatavissa: https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/162373/LUT%20Robotit%20ty%c3%b6v%c3%a4lineeksi%20hyvinvointipalveluissa-%20innovaatioiden%20sujuttamisen%20opas%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Innokylä kaikille avoin yhteisen kehittämisen ja tiedon jakamisen ympäristö. Saatavissa: https://innokyla.fi/fi/search?keyword=digitalisaatio
Julkisen hallinnon digitalisaatio, Saatavissa: https://vm.fi/digitalisaatio
Kairala, M. 2018. Sosiaalityön teknologiaosaaminen. s. 211-227. Teoksessa Juvonen, T., Lindh, J., Pohjola, A. & Romakkaniemi, M. (toim.) 2018. Sosiaalityön muuttuva asiantuntijuus. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja. Tallinna: UniPress.
Kivistö, M. & Päykkönen, K. (2017) Sosiaalityö digitalisaatiossa. s. 21-41 Teoksessa Kivistö, M. 2017. Sosiaalityö digitalisaatiossa ja eettisyyden vaade. ETENE. (2010). Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoidossa ja hoivassa. [Verkkoaineisto]. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3081-0
THL. Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla >Tiedonhallinnan ohjaus > SOTE-tiedonhallinnan kehittämisnäkymiä > Sosiaalihuollon rekisteriuudistus https://thl.fi/fi/web/tiedonhallinta-sosiaali-ja-terveysalalla/tiedonhallinnan-ohjaus/sote-tiedonhallinnan-kehittamisnakymia/sosiaalihuollon-rekisteriuudistus
Rakenteellinen sosiaalityö
Juhila, K. (2018) Aika, paikka ja sosiaalityö.
Pohjola, Kemppainen, Niskala, Pereonius ( toim.)2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö
Pohjola, A., Laitinen, M. & Seppänen, M. (2014) Rakenteellinen sosiaalityö.
Poikselkä, S. (2019) Sosiaalityön yhteiskunnallinen ääni, pro gradu –tutkielma: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/309317/Poikselka_Sosiaalityo.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Roivainen, I. & Ranta-Tyrkkö, S. (2016) Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat.
Törrönen, M., Hänninen, K. ym. (2016) Vastavuoroinen sosiaalityö.
Videoluentoja Sosnetissä: https://www.sosnet.fi/Suomeksi/Soppi/Oppimateriaalit/Kaytannon-taidot/Yhteiskunnallinen-vaikuttaminen/rakenteellinen-sosiaalityo
Sosiaali- ja kasvatusalan työn vaikuttavuus
TYÖKALUPAKKI VAIKUTTAVAAN HYVINVOINNIN JA TERVEYDEN EDISTÄMISEEN. Sosiaalinen laatu, elämänlaatu, vaikuttavuusindikaattorit, hyvät käytännöt, osallistavat työmenetelmät ja kypsyysanalyysi. Saatavissa: https://www.promeq.fi/loader.aspx?id=4b150613-28bd-4ab5-b5a2-5c4cf7a44c65
Oheismateriaalia varhaiskasvatuksen syventävään harjoitteluun
Ahonen, L. & Roos. P. 2019. Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa. Piia Roos Oy.
Parrila, S. & Fonsén, E. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu on mahdollista suorittaa työtä opinnollistamialla, jos työnkuva vastaa sosionomin työtehtäviä. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutoropettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua sosiaalihuollossa. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.
Oppimisympäristö
Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.
Sisältö
Opiskelija syventää, soveltaa ja kehittää sosionomin ammatillista osaamista.
Tässä harjoittelussa valitset kaksi teema-aluetta, johon haluat syventyä harjoittelussasi:
- Työyhteisöosaaminen
- Johtaminen
- Työhyvinvointi
- Digitaaliset palveluinnovaatiot
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalialan työn vaikuttavuus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan osaamista arvioidaan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:
Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä
Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa
Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään
Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja
Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita
Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta