Eri ikäinen ihminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA27-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 03.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
- Milla Reponen
- Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Verkkoluento
- Opintokäynti/ekskursio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus, yksilö- ja ryhmätyöskentely sekä työelämässä tapahtuva harjoittelu. Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksolla on sekä itsenäistä että ohjattua opiskelua. Orientaatiotunnilla sekä työelämäharjoittelussa (sekä harjoitteluun liittyvillä oppitunneilla) läsnäolovelvollisuus.
Opintojakso toteutuu aikavälillä 7.1.-31.3.2022
Opintojakson intensiiviharjoitteluviikot työelämässä viikoilla 7-8.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia. WSOY. Pro.
Nurmi J-E, Ahonen T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L., Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat oppisisällöt suoritettuna korkeakoulussa.
Työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista, vuorovaikutusta ja ohjaustaitoja eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset, työikäiset, ikääntyneet). Opintojakso sisältää yhden oppimisviikon päiväkodissa ja yhden oppimisviikon palveluasumisen yksikössä.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö, kampus, työelämä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja oppimistehtävät ( 3op) ja harjoittelu (2 op). Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.
Sisältö
Ihmisen elämänkaari.
Kehityspsykologia
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana.
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.
Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustilanteessa.
Arviointimenetelmät
Jatkuva arviointi ja itsearviointi läpi opintojakson.
Ennakkotehtävät (hyväksytty-täydennettävä)
Apuvälinetehtävä ryhmässä (hyväksytty-täydennettävä)
Ohjausharjoitus työelämässä (hyväksytty-hylätty)
Lukupiiritehtävä (1-5)
Esteettömyyskartoitus (1-5)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita. Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.