Ratkaisukeskeisyys työ- ja elämäntaitona (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CM96-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
21.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 200
Opettaja
- Outi Rantatulkkila
Ryhmät
-
LABLPRTO21HTäydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee ratkaisukeskeiset toimintaperiaatteet ja niiden hyödyt käytännössä
- osaa soveltaa positiivisen psykologian lähestymistapaa ja vahvuusperustaista toimintaa työssä sekä omassa elämässä
- tunnistaa tarinoiden ja uskomusten merkitykset ihmisten pystyvyysprosesseissa ja saa toimintamalleja pystyvyyden tukemiseen
- ymmärtää resilienssin käsitteen yksilön ja yhteisön elämässä, ja oppii resilienssiä tukevia keinoja
- tiedostaa läsnäolon ja näkökulman merkitykset hyvinvoinnissa sekä rakentavassa yhteistyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
verkkoympäristö, itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
21.1.2022-30.4.2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hirvihuhta, H.& Litovaara, A. 2004. Ratkaisun taito. Tammi.
Katajainen, A., Lipponen, K. & Litovaara, A. 2004. Voimavarat käyttöön. Duodecim.
Lipponen, K .2020. Resilienssi arjessa. Duodecim.
Uusitalo-Malmivaara, L. 2015.(toim.) Positiivisen psykologian voima. Ps-kustannus.
vapaavalintainen kirjallisuus:
Furman, B. & Ahola, T. 2007. Onnistuminen on joukkuelaji. reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti.
Ojanen, M. 2018. Onnellisuuksien oivaltaja. Mitä tiede kertoo onnesta? PS-kustannus.
Oppimisympäristö
verkkoympäristö
Sisältö
-ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja taustateoriat
-positiivinen psykologia, vahvuudet ja voimavarat
-minäpystyvyyden merkitys, pystyvyyden tukemisen keinoja
-läsnäolon taito vuorovaikutuksessa ja oman hyvinvoinnin tukemisessa
-yksilön ja yhteisöjen resilienssi, yhteisöjen merkitys resilienssin ja pystyvyyden taustalla
-tarinoiden merkitys yksilön ja yhteisöjen uskomuksissa, narratiivinen lähestymistapa
-toimivan vuorovaikutuksen rakentaminen haasteellisissa tilanteissa, läsnäolon merkitys
-ratkaisukeskeisiä käytännön sovelluksia yksilön ja yhteisöjen kanssa
-oma hyvinvointi: ratkaisukeskeisyys ja näkökulman merkitys hyvinvoinnissa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
-ei vaadita
Arviointimenetelmät
-hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
-opiskelija ei tutustu kurssimateriaaleihin
-opiskelija ei palauta tehtävää määräaikaan mennessä, tai tehtävä ei täytä ohjeen mukaisia vaatimuksia
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
-opiskelija tutustuu kurssin materiaaleihin itsenäisesti
-opiskelija palauttaa ohjeen mukaan tehdyn kurssitehtävän määräaikaan (30.4.2022) mennessä