Lasten ja nuorten fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA39-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
- Milla Reponen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS20SFysioterapeuttikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Opintokäynti/ekskursio
- Verkkoluento
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja arvioida lapsen sensomotorista kehitystä sekä tunnistaa sensomotorisen kehityksen poikkeavuudet ja viivästymän
- kuvata lapsen erityispiirteet kuntoutujana ja lähipiirin sekä moniammatillisen yhteistyön merkityksen lapsen kuntoutuksessa
- arvioida, suunnitella ja toteuttaa lapselle sekä nuorelle yksilöllistä ja tavoitteellista fysioterapiaa
- kuvata lapsen ja nuoren fysioterapiapolun sekä apuvälinepalvelut ja valita lapsen toimintakykyä tukevat apuvälineet
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät: Luennot, tieto- ja taitopajat, vierailut, oppimistehtävät Zoomissa ja kampuksella. Lisäksi itsenäinen opiskelu ja ennakkotehtävät lähituntien välissä.
Opiskelija antaa opintojaksopalautteen opintojakson lopussa.
Ajoitus: Lähiopetus alkaa viikolla 11 ja loppuu viikolla 20.
Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolovelvoite lähiopetuksessa on 80 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjaudu Duodecimin oppiporttiin.
Pihko H., Haataja L. ja Rantala H. (toim.) Lastenneurologia. 2015. Duodecim.. Tenttiin sivut 128-137, 138-145, 172-183, 210-217.
Rajantie J. , Heikinheimo M., Renko M. (toim.) Lastentaudit. 2016. Duodecim.
Arokoski J. ym (toim.) 2015. Fysiatria.Duodecim.
Kalso E. ym. (toim.) 2018. Kipu. Duodecim.
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.
Salpa, P. 2007: Lapsen liikkumisen kehitys- ensimmäinen ikävuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010.Lapsen ensimmäinen vuosi. Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Livonia:Tammi.
Zukunft-Huber, B. 1991. Vauva oppii liikkumaan. Lapsen ensimmäinen vuosi. Jyväskylä: Gummerus.
.
Muu oppikurssilla ilmoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava osaaminen hankittuna korkeakoulusta.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä päiväkotien ja urheiluseurojen kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Moodle-ympäristöstä
Osa 1.Soveltava- ja monivalintatentti lastenneurologisesta ja lastentautien fysioterapiasta. Yksi uusintatentti. Arviointi 1-5.
Osa 2: Asiakasraportti nuori urheilija -asiakascasesta. Arviointi 1-5.
Osa 1 vastaa 2/3 ja osa 2 1/3 opintojakson arvosanasta.
Oppimisympäristö
Verkko-opetus, lähiopetus ja opintokäynnit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen ennakolta lähiopetukseen, tentit ja oppimistehtävät. Opiskelijan työtä 135 t.
Sisältö
Lapsen ja nuoren arviointi ja tutkiminen (sensomotorinen kehitys, asennon hallinta, liikkumis- ja toimintakyky).
Lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia.
Neurologisten sairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheide mukaisesti ja perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
Opiskelija soveltaa monipuolisesti opittuja työtapoja lasten ja nuorten fysioterapiassa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osa arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja vertailla niitä.
Opiskelija osa käyttää ammattikäsitteitä laajaalaisesti.
Opiskelija osaa valita lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida ja perustella tiedonlähteiden hyödyllisyyttä.
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja.