Pienen lapsen kehityksen ja tunne-elämän tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CQ52-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 19.04.2022
Ajoitus
11.05.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 180
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Outi Rantatulkkila
Ryhmät
-
HLABTO21HTäydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Hyvinvointiyksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Campusonline-toteutus, verkkokampus. Yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden ja muun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan oman aikataulun mukaan edeten, touko-elokuun 2022 aikana. Toteutukseen liittyy yksi vapaaehtoinen ohajustapaaminen verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
- 11.5.-31.7. 2022 aikana. Eteneminen opintojakson rakenteen mukaisesti omaa aikataulua noudattaen
- Vapaaehtoinen ohjaustapaaminen ke 31.5. klo 14-16 zoomissa, jolloin opintrojakson molemmat opettajat paikalla
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus
Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
-
Uusintamahdollisuudet
-
Oppimisympäristö
Moodle-oppimisympäristö, vapaaehtoinen ZOOM-ohjaustapaaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-oppimismateriaali ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op
Sisältö
- pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- lähikehityksen vyöhyke
- lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa, monialainen yhteistyö
- ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus
Arviointimenetelmät
Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 31.7.2022.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti 31.7.2022 mennessä.