Käyttäjälähtöisten kuntoutus- ja liikuntapalveluiden muotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CE06-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
24.01.2022 - 01.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 150
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Minna Mukka
Ryhmät
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä itsenäistä työskentely aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla.
Kurssin aikana valitset kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka pyrit ratkaisemaan palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
Kurssi alkaa alkutentillä, joka on auki kurssin Moodle-sivuilla 24.1.2022 klo 8.00 - 4.2.2022 klo 23.00. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana.
Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Ajoitus ja läsnäolo
24.1 klo 8.00 - 2.2.2022 klo 23.00. Alkutentti auki Moodlessa.
9.2.2022 klo 15.30-18.30 Kurssin aloitus ja teemaan liittyvät luennot ZOOMissa.
2.3.2022 klo 15.30-18.30 Luento ja työskentelyä ZOOMissa.
9.2 ja 2.3 olevat verkkotyöpajat Zoomissa ovat läsnäolovelvoitteisia.
1.4.2022 Kurssitehtävän palautus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Oppimisympäristö
100% verkkototeutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27= 135h
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:
- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi
- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin
- palvelumuotoiluprosessin arviointi
Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssille hyväksytään 150 opiskelijaa. Kurssi on suunnattu ensisijaisesti LAB-ammattikorkeakoulun, Turun AMK:n, Lapin AMK:n, Savonian, JAMK:n ja SEAMK:n ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Mikäli kurssi ei täyty em. ammattikorkeakoulujen opiskelijoista, paikat täytetään muiden ammattikorkeakoulujen ilmoittatuneilla opiskelijoilla.
Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
Alkutentti ( hyv-hyl)
Kehittämistehtävä (1-5)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alaan liittyvän aiheen
- osaa rajata aihetta
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla
- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.
- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.
- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.
- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.