Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisten kuntoutus- ja liikuntapalveluiden muotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CE06-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 01.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 150

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, YAMK

Opettaja

  • Minna Mukka

Ryhmät

  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen

• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä itsenäistä työskentely aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla.

Kurssin aikana valitset kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka pyrit ratkaisemaan palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

Kurssi alkaa alkutentillä, joka on auki kurssin Moodle-sivuilla 24.1.2022 klo 8.00 - 4.2.2022 klo 23.00. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana.

Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Ajoitus ja läsnäolo

24.1 klo 8.00 - 2.2.2022 klo 23.00. Alkutentti auki Moodlessa.

9.2.2022 klo 15.30-18.30 Kurssin aloitus ja teemaan liittyvät luennot ZOOMissa.
2.3.2022 klo 15.30-18.30 Luento ja työskentelyä ZOOMissa.

9.2 ja 2.3 olevat verkkotyöpajat Zoomissa ovat läsnäolovelvoitteisia.

1.4.2022 Kurssitehtävän palautus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, Juha. 2013 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Oppimisympäristö

100% verkkototeutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27= 135h

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:

- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi

- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin

- palvelumuotoiluprosessin arviointi

Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssille hyväksytään 150 opiskelijaa. Kurssi on suunnattu ensisijaisesti LAB-ammattikorkeakoulun, Turun AMK:n, Lapin AMK:n, Savonian, JAMK:n ja SEAMK:n ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Mikäli kurssi ei täyty em. ammattikorkeakoulujen opiskelijoista, paikat täytetään muiden ammattikorkeakoulujen ilmoittatuneilla opiskelijoilla.

Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Alkutentti ( hyv-hyl)
Kehittämistehtävä (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen

- osaa rajata aihetta

- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla

- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.

- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.

- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.

- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.

- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.