Varhainen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BO35-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
08.03.2022 - 10.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Jaana Mantela
- Raija Hovi-Pulsa
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSOLAPE21SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 21S Lahti
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen ja varhaisen puuttumisen malleja ja toimintatapoja
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös kehittämistehtävän ohjaukseen.
Opintojaksoon sisältyy oman alan käytännön työn soveltamiseen liittyvä kehittämistehtävä sekä pienryhmätehtävä verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkototeutus ajalla 8.3-10.5.2022.
Kaksi webinaaria,
Tiistai 22.3 klo 14-16
Tiistai 5.4 klo 14- 16
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) 10.5.2022 klo 15-16.30
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä
Oppimisympäristö
Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom)
Kehittämistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkototeutus ajalla 8.3-10.5.2022.
Sisältää kaksi webinaaria, 22.3 klo 14-16 ja 5.4 klo 14-16. Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa myöhemmin tallennettuna.
Päätöswebinaari (loppureflektio) 10.5.2022 klo 15 -16.30
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen). Kehittämistehtävästä tuotetaan sekä kirjallinen raportti että tehtävän kiteyttävä hissipuhe. Kehittämistehtävään liittyy myös toisen kehittämistehtävän vertaisarviointi.
Sisältö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää varhaisen tuen ja varhaisen puuttuminen malleja ja toimintatapoja
- osaa arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Sisältö: Varhaisen tuen ja puuttumisen toimintatapoja
lapsivaikutusten arviointi
Arviointimenetelmät
Koko opintojakson arviointi 1-5
Arviointi perustuu kehittämistehtävän arviointiin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- etsii varhaisen tuen ja varhaisen puuttuminen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- seuraa sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti varhaisen tuen ja varhaisen puuttumisen malleja ja toimintatapoja
- osaa hyödyntää sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti varhaisen tuen ja varhaisen puuttumisen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa rakentaa sosiaalaialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia