Tule-fysioterapia ja terapeuttinen harjoittelu (7 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA34-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
14.02.2022 - 13.05.2022
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- ST_Opettaja_FYTI_01 Virtuaaliopettaja
- Sanna Spets
- Heli Lankinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS21KFysioterapeuttikoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Info
- Näyttö
- Verkkoluento
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetuksessa harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Magee ja Kauranen) ja moodlen materiaalien avulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneilla 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
1. Magee, D. ym. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. 7.th ed. Saunders. Canada
2. Kauranen, K. 2021-2017: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro
Suositeltava muu kirjallisuus:
1. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
2. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
Moodlen verkkomateriaali.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson osaaminen todennetaan
1. Exam-teoriatentissä, jonka voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.
2. Tutkimisen ja terapian näytössä videopankin avulla.
Oppimisympäristö
Terapialuokka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio, Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely
Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet –opintojakso tukee oppimista.
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson lopussa Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö videopankin avulla. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.
Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:
1. Orientaatiotehtävän hyväksytty suoritus (hyv-täydennettävä)
2. Oppimistehtävien (testaa tietosi kehonosittain, tutkimussymposium) hyväksytty suoritus (hyv-täydennettävä)
3. Teoriatiedon hallinta EXAM-tentissä (5-0) x 2
4. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö videopankin avulla (5-0)
5. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla (voi nostaa tai laskea arvosanaa)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti